Genomskinliga, breda plastremsor delar rummet i två men tillåter samtidigt ljud, ljus och kroppar att tränga igenom. Såväl dansarnas som åskådarnas kroppar, som i avsaknad av bestämda sittplatser behåller sin rörelsepotential vilket tillför ett mått av osäkerhet till föreställningen. En osäkerhet som förstärks av scenografin som antyder ett pågående sönderfall, trasiga möbler delvis begravda i torv som kontrasterar mot en jämn (konstgjord) gräsmatta. Kanske en metafor för glömskan – eller döden. Koreografiskt relaterar Sken till Elissons föregående verk, Volt. Koreografin har samma intrikata utformning med rörelser som är djupt förankrade i musklernas inre. Men denna gång är kvinnan en del av gruppen, kanske en indikation på att Sken inte handlar om makten/modern kontra mannen utan om allmänmänskliga erfarenheter.
Sken är ett märkligt verk som ställer krav på såväl publik som sina unga dansare, tre manliga och en kvinnlig som tolkar Elissons koreografi med hängivenhet och exakthet. Men Sken är också en givande föreställning som drar in publiken i sin magi genom att utmana uppdelningen mellan scen och salong. Därigenom blir föreställningen en påminnelse om hur Moderna Dansteatern under sin tjugoåriga existens konstant ifrågasatt danskonsten.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...