Det är inte lätt att orientera sig om – och i – Skogens aktiviteter. Festivalen Kriegstheater – Modelling wars of tomorrow är ett typiskt exempel. Den göteborgska plattformen drivs av konstnärer som presenterar scenkonst, gästspel, seminarier och publikationer. Programmen för de ”block” som verksamheten drivs i är ett mixat myller, både innehållsligt och grafiskt, dessutom ofta utsträckt över tid.
Den som kunde följa Kriegstheater mötte ett ambitiöst, nästan veckolångt projekt med den danska koreografen Cecilie Ullerup Schmidt som kurator. Hon ser på dagens krig genom ett konstnärligt raster, med den mänskliga kroppen som utgångspunkt. I krig och kärlek är ju allt, enligt talesättet, tillåtet. Men vad gäller för konst och krig? Vem utnyttjar vem och vad inspireras av vad?
Föreställningarna och en halv dags seminarium gav en rad häpnadsväckande perspektiv på modern krigsföring. Även om betoningen låg på det belärande och upplysande, mer kunskap än konst, hade de konstnärliga uttrycken tyngd.
I Death is certain tar Eva Meyer-Keller livet av 36 körsbär. Hennes performance är en klinisk uppvisning med de blivande offren liggande i prydliga rader på ett bord tillsammans med mängder av redskap, allt från borr till tesil, för avrättningarna.
Konstnärens strikta och målmedvetna handlingar blir svåra att värja sig mot eftersom körsbärsmorden har referenser till verkligheten. Allt från medeltidens spiktunna till dagens elektriska död passerar revy innan Meyer-Keller krossat sista kärnan.
I filmen Von menschen gemacht låter hon och Hanna Sybille Müller barn bygga modeller av katastrofer och filma dem. Barnens fingertoppskänsliga fantasier blir otäcka återspeglingar av verkliga våldsamheter.
Filmen ingick i seminariet Creativity and authorship in warfare som förde deltagarna rakt in i verkligheten. Starkast i Rabih Mroués gestaltande föreläsning Pixelated revolution om kriget i Syrien, så som det filmas med mobiler mitt i våldet.
Men även Eyal Weizmans föreläsning om kriget som arkitektur och Natalie Alvarez om antropologins betydelse i krigskonsten, vidgade diskussionen.
Cecilie Ullerup Schmidt tolkar det hela koreografiskt. Med egna skjutövningar som grund ger hon i Schützen konkret gestalt åt skjutandets dynamik och känsla. En drabbande timme som avslutas med valfri workshop. Jag valde en lektion i arabiska, i ett desperat hopp om att samtalet ännu kan skapa kontakter som övertrumfar våldet.