Första premiären för året är inget mindre än två stycken urpremiärer. Det är Lars Noréns nyskrivna enaktare Akt och Kommer & försvinner som ges i form av en helaftonsföreställning.
De båda pjäserna skiljer sig dock åt i såväl innehåll som form och ett syfte med att spela dem tillsammans sägs vara att visa på dramatikerns konstnärliga spännvidd.
Akt regisseras av Reine Brynolfsson, som
härmed debuterar som regissör. Det är ett realistiskt drama som utspelas i ett fängelse. Johan H:son Kjellgren spelar en läkare som ska undersöka en patient, spelad av Annika Hallin. Under handlingens gång förvrids dock perspektivet och frågor om skuld, samvete och moral blir centrala.
Kommer & försvinner har en mer upplöst och abstrakt form och utspelas i en alternativ verklighet. Tre män, gestaltade av Iwar Wiklander, Michalis Koutsogiannakis och Tobias Aspelin, samtalar på ett fragmentariskt och associativt sätt om livet, barndomen och människor omkring dem.
En stor portion humor utlovas dock i allt det allvarliga. För regin svarar Lennart Hjulström och premiären äger rum 11 januari på Sagateatern i Umeå.
Ulveson regisserar irländskt pubdrama
Nästa premiär är en varm och humoristisk berättelse från den irländske författaren Conor Mc Pherson.
Fördämningen, som på originalspråk heter The Weir, får härmed sin Sverigepremiär i regi av Johan Ulveson, som liksom Brynolfsson debuterar i regissörsyrket.
Handlingen är förlagd till en pub på den irländska landsbygden där det ordinarie klientelet utgörs av muttrande gubbar. En kväll besöker den nyinflyttade unga Valerie puben och får ta del av den lokala jargongen, där det ingår att berätta läskiga historier.
I rollerna ses Annika Olsson, Mats Qviström, Niklas Falk, Peter Parkrud och Ralph Carlsson. Premiär blir det 14 januari i Karlstad.
Psykedelisk andnöd i musikalformat
En helt nyskriven, svensk musikal, förvisso med en aning amerikanskt tema, kommer att ha premiär i Halmstad 24 februari.
Som titeln Pearl Harbor avslöjar har handlingen med obehagliga saker att göra – andra världskriget och bombningarna av Pearl Harbor.
Musikalen skildrar de tre sista överlevande från slagskeppet Oklahoma som i över två veckor var instängda i en luftficka medan syret långsamt tog slut.
Musiken blir rejält blandad med exempelvis triphop, reagge, drum´n bass, country, rock och klassiskt. För manus, regi, scenografi och kostym svarar Henrik Wallgren och han lovar att det inte är fråga om någon traditionell musikal:
– Det kommer att bli grymt psykedeliskt.
I rollerna ses och hörs Kelly Tainton, Cristopher Wollter, Fredrik Gunnarson och Irma Schultz-Keller.
Millerthriller för unga
Några flickors lek med det ockulta utgör grundstommen i Arthur Millers moderna klassiker Häxjakten, som bygger på en sann historia om en häxprocess som ägde rum i USA 1692.
Häxjakten har ett mycket aktuellt tema i dagens allt hårdare samhällsklimat. Moraliska frågor, som att välja mellan att stå upp för sina åsikter, eller att spela med för att rädda sitt eget skinn, är centrala och för inte minst tankarna till mobbing och ungdomsvåld. Men regissören Carl Kjellgren framhåller att Häxjakten först och främst är en spännande thriller och vill försöka berätta pjäsen ur de unga flickornas perspektiv:
– Är det egentligen vuxenvärlden som skapar sina egna monster och är ungdomarnas fascination för de svarta makterna en utväg de tar till för att de inte finner något annat utlopp för sin kreativitet?
Premiär blir det 10 mars på Södra teatern i Stockholm.
En existentiell cirkushappening
En existentiell happening i cirkusformat står också på Unga Riks vårprogram. I samarbete med Teater ML02 tar man ut Cirkus med Edith på landsvägarna och bjuder Sveriges unga publik på en humoristisk och poetisk resa där exempelvis en clown kan ses och höras läsa Edith Södergrandikter i trapetsen. Premiären äger rum i Skellefteå 19 februari.
Unga Riks kommer också under våren att starta ett uppsökande projekt som går ut på att spela föreställningar för sjuka barn på sjukhus. Projektet är fortfarande i sin linda och än så länge undersöker man om det är genomförbart berättar Unga Riks konstnärliga ledare Monica Sparby.
Fasansfullt familjedrama á la Strindberg
Läskigt blir det också när kammarteaterns turné med Strindbergs Pelikanen startar. Det är ett relationsdrama med intriger som bräcker vilken modern såpopera som helst.
Dottern är nygift, fadern nyligen avliden och modern bär på en mörk hemlighet.
– Det här är en riktig skräckpjäs, säger regissören Ingalill Rydberg.
I rollerna ses Anita Wall, Calle Jacobsson, Lars G Wik och Tina Råborg.
Premiär 5 mars i Valdemarsvik.
SM i rap och en avdammad superhjälte
JAM, Riksteaterns alternativa falang som arbetar på områden som rör sig utanför den traditionella scenkonstens, arrangerar under våren Svenska öppna – ett mästerskap i rap, tillsammans med Returmusik. Alla är välkomna att delta, såväl etablerade som färska rappare.
Fem deltävlingar, som äger rum i Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping och Sundsvall i februari och mars 2001, ska sålla ut ett antal finalister som får slåss om mästerskapstiteln i en final i Stockholm längre fram i vår. Läs mer om Svenska Öppna »
I maj har JAM också lovat att plocka fram en gammal kultfigur ur gömmorna. Det är Spindelmannen som dammat av sin blåröda trikåkostym för att ge sig ut på Spoken Word-turné.
Premiären är ännu ej fastställd, men blir förmodligen under maj månad.