Skräckinjagande sinnesfärdSinnlig regissör: Ragna Weisteen både medverkar i och regisserar Alla dessa hål i livet. Foto: Malin Holm
Recensioner [2011-10-20]

Skräckinjagande sinnesfärd


recension/teater. En flodfärd i underjorden, körsång med surroundeffekt och ett labyrintliknande kuriosakabinett. Nummers Björn Gunnarsson satte ögonbindeln på och upplevde sinnesteater med öronen.

Begreppet Sinnenas teater brukar förknippas med den colombianske teatermannen Enrique Vargas och hans Teatro de los Sentidos. I Sverige är det få som prövar konceptet, som något paradoxalt oftast går ut på sinnesdeprivation, det vill säga att undanhålla möjligheten att använda samtliga våra sinnen. I alla fall begränsas ofta synsinnet, till förmån för känsel och hörsel.


Hos Teater InSite och Varietéteatern Barbès börjar det redan i foajén, förvandlad till danslounge, där receptionisten är i roll och ställer sfinxliknande gåtor till gästerna. Därefter får vi känna på frukter, och leds in i en mörk – knappt ledsyn – labyrint påminnande om ett kuriosakabinett. Scenografen Sarah Piyannah Cederstrand är utbildad hos Enrique Vargas, och rummen bär prägel av dennes rustika återanvändningsestetik. Efter en kabarésession, med trolleri och fakirkonster, börjar det verkliga sinnesäventyret: en färd ner i underjorden, i spåren av den sumeriska Inannamyten. Om vi verkligen passerar sju portar hinner jag inte räkna. Men slutscenen är skräckinjagande nog Inannas dödsstraff, där hon hängs upp på en krok.


Den mest sinnesvidgande upplevelsen gäller hörselsinnet. Att stå tätt omgiven av en vokalensemble med full röstkraft, och mera ana än se sångarna bakom semitransparenta ridåer, är häftigt. Snacka om surroundeffekt. Annars är den mest effektfulla upplevelsen när vi, försedda med ögonbindlar, förs över underjordens flod av färjkarlen i verkligt spooky utstyrsel. Flodfärden får, vad gäller sinnessensationer, räknas som föreställningens höjdpunkt.


Riskerna med åtagandet att göra sinnesteater är förstås många. Publiken måste leka med i interaktionen. Ensemblen måste vara hundraprocentigt trovärdig i fantasiskapelserna. Det får inte bli för mycket teaterdagis, eller flummig new age-seans. InSites och Barbès iscensättning tangerar samtliga dessa gränstrakter. Framför allt kan man beklaga att teamet inte gått direkt på Inannaberättelsen, och satsat alla sina begränsade resurser på suggestionerna där. Men detta kan ändra sig, eftersom föreställningen ska utvecklas under hela spelperioden. Alla dessa hål i livet är ändå en lovvärd satsning. Även om den stundtals liknar Spöktåget.

Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (10 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare