Flykten från oss själva och jakten efter chimärer som vi förväxlar med verkligheten är temat för Teater Trixters senaste uppsättning. När vi inte längre förmår fylla ut vårt inre tomrum av oförlöst längtan efter ett liv vi velat leva, företar vi oss gärna en resa någonstans långt bort.
En grupp resenärer är på väg till en turistanläggning och det första mötet med sin reseledare. En glamorös underhållning i bästa Bollywoodanda välkomnar dem. Reseledarens käcka tilltal och det besvärjande ”mår alla bra?” försöker skruva upp stämningen ytterligare men resenärerna tycks vara inkapslade i var sin egen värld.
Det visar sig dessutom snart att resebroschyrens glättiga sidor inte på något sätt motsvarar verkligheten. Inte ens den allestädes närvarande underhållningen och reseledarens alltmer desperata försök att hålla humöret uppe kan förhindra sammanbrottet.
Skriv upp mig, jag ska med på varenda djävla utflykt! är onekligen en pjäs som stämmer till eftertanke. Vi jagar runt för att hitta vårt sanna jag och en medmänniska att ha en nära relation till, men vi ser varken oss själva eller vår nästa.
Författaren och regissören Petra Revenue i tätt samarbete med Lars Andersson kommer med lösningen: låt oss stanna upp och se oss själva sådana vi är. Då har vi också en chans att upptäcka varandra. Och vad är ett liv utan gemenskap? Det är endast i kärleken till varandra som vi kan finna livets mening. Ett budskap som vi känner igen och kan ta till oss men som vi allt som oftast har svårt att leva upp till.
Dekoren är spartansk och skådespeleriet bitvis starkt stiliserat. Detta motverkar dock inte riktiga möten mellan karaktärerna. Bland skådespelarna skulle jag speciellt vilja lyfta fram Ingvar Örners och Carina Södermans (här i sin första Trixterföreställning) rollprestationer: den ena i jakt på att förverkliga sina föreställningar om sig själv och den andra i en envis jakt på en drömprins att förverkliga sig genom.
Ami Skånberg Dahlstedt och Salome Kent bidrar med bra koreografi och sång. I övrigt behöver nog skådespelarna landa i sina roller för att kunna förtydliga budskapet så det inte bara blir ord som når oss utan också ord som träffar oss.