Skruvad skuggvarietéSystrar i skuggteatern. Svalt humoristiska Cecilia Roos är ett dansmedium och Ika Nord berättaren, med mimik och komiska förmåga, i Reich och Szybers senaste verk. Foto: Bogdan Szyber
Recensioner [2008-03-11]

Skruvad skuggvarieté

Music for a darkened theatre av Carina Reich och Bogdan Szyber
Scen: Scen: Moderna Dansteatern C/O Södra Teatern
Ort: Stockholm
Ljus: Emma Westerberg
Kostym: Karin Hoeg, Carina Reich
Mask: Angelica Ekeberg, Thea Kristensen
Medverkande: Hans Nilsson, Ika Nord, Cecilia Roos, Göran Svalberg
Regi, scenografi och koreografi: Carina Reich och Bogdan Szyber
Text: Bogdan Szyber
Dockmakare: My Walther
Länk: Moderna Dansteatern


RECENSION/PERFORMANCE. I sina bästa stunder blir Music for a darkened theatre till en skruvad varietéföreställning där vad som helst verkar kunna hända. Även om helheten svajar är många inslag lysande och fyllda med underbart svartsynt humor.

Man kan inte annat än imponeras av det uppskruvade anslaget. Den laddade och lite drömska stämningen som råder kring ett dekadent och kringresande teatersällskap någonstans i Centraleuropa i början av nittonhundratalet etableras också omedelbart. Allt, från scenografin med ett gigantiskt hypnoshjul till Deltaheads stökiga och tungt brölande musik, bidrar till detta.
   Inramningen med Södra Teaterns artonhundratalssalong i guld och rött är också den bästa tänkbara för Carina Reichs och Bogdan Szybers kabaret-varieté-revy-liknande performance- och dansföreställning.


Dessutom verkar de medverkande artisterna ha minst lika roligt på scenen som vi i publiken har i salongen, om inte mer. En glad stämning som dessutom smittar av sig. Music for a darkened theatre är så fylld med dans, musik, skuggteater och filmvisningar att den skapat en egen svårbeskrivlig värld.
   Vad föreställningen sedan handlar om förblir oklart. Nu är det egentligen inte något problem. För Reich och Szyber har skapat en infallsrik metateater som hela tiden riktar in sig mer på scenkonsten som effektiv illusionsskapare än som historieberättare.


Men en historia om en turnerande skuggvarieté fungerar hur som helst som lös ramberättelse. I den möter vi dansarna Hans Nilsson och Göran Svalberg som två välklädda och eleganta herrar som ända sedan barndomen drillats i dans.
   Cecilia Roos gör ett svalt iakttagande dansmedium som försetts med stödkrage och benskenor innan hon kan befrias från sina skydd. Ika Nord är berättaren som hela tiden tar hjälp av hela sitt kroppsliga register för att säga någonting. Hennes mimik och komiska förmåga är en stor tillgång och driver det hela framåt.


Det är hela tiden underhållande, men när ridån går ner känns det lite snöpligt att det aldrig gjordes något riktigt försök att knyta ihop föreställningen. Istället låter man den falla isär i alla sina beståndsdelar. Ändå är det väldigt lätt att låta sig förföras av Music for a darkened theatre.


 


FAKTA
Music for a darkened theatre utgör andra delen av Carina Reichs och Bogdan Szybers planerade trilogi The Melancholy cycle, där den första delen, Haunted dancehall, gavs 2006 på Orionteatern.


LÄNKAR
Nummers webb-tv-inslag från en repetition av föreställningen (klicka på Music for a darkened theatre).
Carina Reichs och Bogdan Szybers webbplats.


 

Thomas Olsson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1