Och som i alla mastodontprojekt mångdubblas riskerna. Till exempel: ju mer ström man använder, desto lättare går strömmen – vilket den också gör några minuter in i föreställningens första ballad Everybody hurts. ”Pinsamt!” utbrister några unga killar i den fullsatta salongen. Men mastodontrevyn Moll fixar säkringen och börjar om från början. Ljudet blir inte super, men det funkar.
I begynnelsen hade Moll underrubriken ”en jobbig revy”. Underrubriken verkar ha försvunnit men den är inte desto mindre en väldigt adekvat varudeklaration. Över ett torg passerar en mängd disparata människoöden. Den gemensamma nämnaren är att de är jobbiga: brusten kärlek, spruckna familjer, drogberoende, prostitution, ensamhet, mobbning, förtingligande av människor, anorexi och demens. Inga enkla ämnen men ibland kanske väl enkelt skildrade, som om vägen från A automatiskt går till B utan omvägar. Moll är mycket. Allt är inte bra men det finns en mängd monologer som stannar i minnet: den flätade trippelmonologen med tre av Skuggteaterns kvinnliga skådisar, den strålkastarbelysta panelhönan på dansbanan och pungmannen är några av de mollfigurer som stannar kvar.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...