Clowninramningen behövs för att inte de dubbla fiktionerna ska söva oss. Tomas Lindström, som sätter upp pjäsen med sig själv i båda rollerna, har också behållit vitsminket och hängselbyxorna, men bytt ut den röda clownnäsan mot en träkloss. På scenen står också en snickarbänk. En referens till Pinocchio och vår eviga frihetsdröm? Kanske.
Här finns också Chaplin med på ett hörn – Tomas Lindström har tagit sig friheter med både originaltext och scenanvisningar. Ett par perfekt tajmade monologer till Chaplin-musik hör också till höjdpunkterna i föreställningen, men jag hade hellre sett färre hyss i snickarboa och större koncentration på det som Tomas Lindström bevisligen kan: gestaltning i ord och rörelse. Han är en utmärkt mimare som med högre tempo och ett extra regiöga hade kunnat göra sin version av Den komiska tragedin till en fullträff.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...