Sällan är teater så på en gång påträngande och utlämnad som i klassrummet. Naturligtvis är det just här en pjäs om mobilers och internets påverkan ska spelas för ung publik. Med rummets egen laddning och aktörerna så nära att vi (nästan) kan se bilderna på skärmen. I Backa teaters uppsättning av Line Møkebys 6 P LR K (utläses Sex, porr eller kärring) känns det hur materialet bränns i handen.
Maria och Sara är nära vänner. Inför första gymnasiefesten är de noga med kläderna. Och inte helt eniga om Marias klänning. Emelie Strömberg gör tjejen som vill våga vara vågad, på sina egna villkor. När hon kråmar sig i det svarta fodralet hukar skolungdomarna i bänkarna, fnissar och hissnar. Den intensiva doften av bullbak som omger klassrummet på Ester Mosessons gymnasium, – grannen som för genrepet lånar ut lokal till teatern – blir en oskyldig, bjärt kontrast. Karin de Frumeries Sara är försiktigare och har en androgyn framtoning. I det spel flickorna dras in i blir de ohjälpligt varandras motpoler.
Smarta telefoner och internet ökar kommunikationsmöjligheterna långt bortom vår egen kontroll. Ivrigast sägs ungdomar vara. Vad som börjar som en lockande lek blir snabbt en upptrissad jakt efter makt. Sex eller porr? Allt utom kärring! Utmaningar och grupptryck driver upp tempot, lojaliteter och vänskap sätts på hårda prov. För vem hinner tänka på konsekvenser och respekt när det snurrar som värst?
Stefan Abelsson lägger med datorn till drivande musik och på klassrummets tavla klottras nyckelorden. Regissören Gunilla Johansson låter de två skådespelarna röra sig som fiskar i vattnet mellan bänkarna. De lånar in sig på en stol här och en bit bänk där vid behov. Snabbt kliver de i och ur olika roller. Förutom flickorna gör de också två killar och en tjej ur gänget som leder leken. Och Marias pappa. Med ett kommenterande metaperspektiv på toppen blir det riktigt friskt skådespeleri. Förrädiskt enkelt och rasande effektivt stegras spänningen.
Kärleken hejdar Maria, mitt i värsta språnget. Men det vet inte Sara, som tror att hon måste rädda sin vän. Slutet är en öppen fråga, som Backa i vanlig ordning tilltror de unga åskådarna att själva hantera vidare – om än med hjälp av viktiga länkar.