Vill suga av Röda armén, bakom järnridån. Björn Kjellman och Sven-Åke Gustavsson är Paticia och Lucrecia i Lubiewo - Kärleksön. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Recensioner [2012-04-05]

Småsnuskigt bakom järnridån

Lubiewo - kärleksön av Lucas Svensson efter Michal Witkowskis roman
Scen: Göteborgs stadsteater
Ort: Göteborg
Regi: Ronnie Hallgren
Musik: Oskar Humlebo
Medverkande: Björn Kjellman, Sven-Åke Gustavsson, Anna Bjelkerud, Eivin Dahlgren, Eric Ericson, Fredrik Evers, David Fukamachi Regnfors, Nils Granberg, Oskar Humlebo, Lars Väringer, Kjell Wilhelmsen, Ulf Rönnerstrand, Johan Karlberg, Christoffer Strandberg.
Länk: Göteborgs stadsteater


RECENSION/TEATER. Lucas Svenssons dramatisering av Michal Witkowskis roman Lubiewo hade mått bra av att köttas till, tycker Liv Landell Major som har varit på Göteborgs stadsteater och sett Björn Kjellman säga kuk i velourdress.

Ett par bedagade fjollor som romantiserar gamla avsugningar bakom järnridån och svär över gayrörelsens moderna jämlikhetstjafs. Så kan man sammanfatta Lucas Svenssons Lubiewo – Kärleksön i regi av Ronnie Hallgren på Göteborgs stadsteater. Pjäsen bygger på polske Michal Witkowskis succéroman, och är snyggt tonsatt av Moto Boy som med sin eteriska närvaro på scen kontrasterar till den småsnuskiga dialogen.

För mer än småsnuskigt och lätt obekvämt blir det inte, trots att Witkowskis berättelse är riktigt brutal och grov till innehåll och vokabulär. Visst snackar Björn Kjellman, Sven-Åke Gustavsson och de andra kuk hela tiden, och visst blir lite naket – men hela tiden med städad måtta. Kanske har man varit rädd för att skrämma den publikhalva som himlar med ögonen i pausen och yttrar att ”andra akten var bättre” med lite karlar i klänning att fnissa åt. I min värld är det synd. Historien hade mått bra av ännu mer påträngande närhet till romanen. Det hade inte skadat att vända ut och in på subkulturen och verkligen kötta till dramat.

Lubiewo förs framåt av en rad lättsamma, närmast tjatiga anekdoter om allsköns kommunistiska avsugningar. Så plötsligt berättar man om ett hatbrott, i en bisats, helt kort. Något händer, varpå anekdoterna återupptas. Senare kommer detaljerna om mordet på väninnan, igen. En påminnelse om en maktordning där fjollorna står lägst. Det gör ont och det är omskakande, både tack vare innehåll och skicklig dramaturgi.

Den här pjäsen är trots viss försiktighet sevärd, inte minst tack vare Björn Kjellman. Hans fint avvägda huvudperson Patricia är väldigt rolig och skarp i velourdress, stripfrisyr och introvert hållning. I stället för tramsig schablontransa får vi en komplex Fassbindergestalt. Samspelet med skönt melankoliske Sven-Åke Gustavsson fungerar väl när de spyr galla över nutidens präktiga pridekultur. Liksom när de irrar omkring i det förflutnas korridorer, där döda olyckssystrar, soldater och hetero råskinn dyker upp. Där lyser Eivin Dahlgrens Jessie starkast, en döende svan i barbieklänning med hjärtat på kroppen och en stunds subtil koreografi att bara älska. Kjell Wilhelmsen med solkräm på stranden blir snabbt publikfavorit med sin superfjolliga apotekerska. Charmigt, men väldigt förutsägbart och därmed rätt tradigt.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare