Smitlycka à la TittutDockspelarna Ingalill Ellung och Johnny Söderberg ger liv åt Gunilla Pantzars dockor i Den vilda bebin och mamman på Dockteater Tittut.
Recensioner [2010-02-11]

Smitlycka à la Tittut

Den vilda bebin och mamman av Christer Dahl fritt efter Barbro Lindgren och Eva Eriksson
Scen: Dockteatern Tittut
Ort: Stockholm
Regi: Sophia Segrell
Scenografi: Gunilla Pantzar (även dockor och kostym)
Medverkande: Ingalill Ellung och Johnny Söderberg
Länk: Dockteatern Tittut


RECENSION/DOCKTEATER. Vilda småbarn och oroliga mammor får en hög dos igenkänningsspänning när Dockteatern Tittut gör ännu en lyckad överföring av en populär bilderbok.
   Cecilia Djurberg såg en både uppviglande och förstående tolkning av Den vilda bebin.

Som mamma till en tvååring behöver man knappast fler berättelser om vilda barn som smiter iväg, knycker saxar och härjar. Men när Dockteatern Tittut tolkar Barbro Lindgrens och Eva Erikssons bilderbok Mamman och den vilda bebin, blir det inte bara en skönt uppviglande kan-själv-fest för barnpubliken.
   Här finns också ett terapeutiskt spår för alla småbarnsföräldrar som likt föreställningens stora lockiga dockhuvud till mamma bara längtar efter att få sätta sig fem minuter med tidningen utan att ungen ska dra till skogs.


För det gör den vilda bebin naturligtvis, precis som min egen vilding fylld av teaterns inspiration smiter från åskådarplats och vill upp på scenen tillsammans med en nyfunnen allierad. Och detta inte så mycket för att de är särskilt vilda, utan för att det är precis vad barn i den här åldern gör av helt naturlig äventyrsförtjusning, utan en tanke på bekymrade föräldrar eller sociala ordningsregler.


Vardagsdramatiken förhöjs när mammans pälsboa förvandlas till läskiga vargen och tittutleken avbryts av pricksjuka, så lyckan blir därför både magisk och total när Gunilla Panzars uttrycksfulla bebidocka med plirig blick och stubbåkerfrisyr försonas med sin mamma – i hennes silverglittrande scarf till tårflod.
   Dockteatern Tittut bjuder härmed på ännu en lyckad överföring av en populär bilderbok, och skapar samtidigt ett både angeläget och underhållande stycke teaterkonst, stort i det lilla och stabilt förankrat i sin gedigna publikkännedom.


LÄS OCKSÅ:
Skrattshow för de minsta

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare