Dessutom permanentas samarbetet med länsmusiken i Jönköping, fast under något friare former än under den fyraåriga försöksperioden.
Det nya namnet på konstruktionen, Småland Musik och Teater (SMOT), har redan använts under inkörstiden, så förändringen är väl underbyggd. Dessutom planeras på sikt en utvidgning av teaterns nuvarande lokaler på Tändsticksområdet i Jönköping, så att även musikerna får plats. Totalt beräknas ca 100 personer komma att arbeta i de gamla personalmatsalarna och lagerlokalerna nere vid Vättern.
Friktionsfyllt samarbete
Samarbetet mellan länsteatern och länsmusiken – som i huvudsak består av konstmusikensemblen Jönköpings Sinfonietta – har inte varit helt problemfritt. Teaterns ambition, att kunna presentera en bred repertoar av musikteater, har inte alltid rimmat med konstmusikensemblens musikaliska profil. Teaterchefen Bernt Lindquist förklarar:
– Från början fanns en idé om att samarbetet skulle innebära ett möte mellan talteaterskådespelarna och musikerna, men vi kom inte fram den vägen. Niklas Rådströms Kvartett, som vi spelade 1999 och där musiker medverkade på scenen, var ett försök. Men vi satte inte till de dramaturgiska resurser som hade krävts för en fortsättning: att kunna knyta fler regissörer till oss som ville arbeta på det sättet. Det var ett tillfälle som slank oss ur händerna.
Även om samarbetet med länsmusiken resulterat i flera utmärkta föreställningar har avståndet mellan teatern och konstmusikerna varit ett problem. En naturlig mötesplats vore kanske operan eller musikalen, men varken teatern eller länsmusiken har haft några anställda sångare och statens kulturråd satsar inte på uppbyggnaden av nya musikteatrar av traditionellt snitt.
– Och det är inte heller det vi velat, säger Bernt Lindquist. Tvärtom har vi varit nyfikna på just kombinationsmodeller: vi vill att begreppet musikteater ska definieras utifrån varje enskild uppsättning, utifrån den historia vi vill berätta. Olika berättelser ger olika musik. Vi planerar, t ex, att sätta upp Viktor Rydbergs Singoalla; där tyckte vi att mötet med rövare och zigenare och kärlekshistorien kring Singoalla bäst skulle speglas av ett möte mellan folkrock och Jönköpings Sinfonietta.
Fri teatergrupp involveras
Den nya musikteaterdelen av SMOT innebär också ett nära samarbete med Jönköpings enda fria teatergrupp, TEATER ”i”, vars skådespelare föreslås utgöra basen i musikteaterensemblen. TEATER ”i”:s konstnärlige ledare och regissör, Nelu Markovican, blir samtidigt konstnärlig ledare för musikteatern. Det ger förutsättningar för utbyte mellan teatrarna, både av idéer och personal.
– Med den nya musikteatern får vi också möjlighet att knyta till oss frilansande yngre musiker med rötterna i andra musiktraditioner, musiker som kan fungera som identifikationsobjekt för den unga publiken. Så att det inte bara är ett gäng pingviner som sitter på scenen. Men självfallet kommer de nya musikerna också att kunna ingå i sinfoniettans produktioner. Det viktiga är att vi nu inte är fjättrade vid varandra, teatern och länsmusiken. I stället möts vi i lust, och det hoppas vi ska ge bättre resultat.
I inledningsskedet kommer även dansteatern att produceras med hjälp av frilansande krafter, eller genom samarbete med etablerade kompanier. Någon egen konstnärlig ledare för dansen blir det inte inom SMOT, däremot anställs en danskonsulent inom landstinget, som bland annat får i uppgift att arbeta fram gemensamma dansprojekt mellan teatern och skolan.
Mångkultur & internationellt samarbete riktlinjen
Både den nya musikteaterdelen och dansteatern ska, som sagt, främst spela för barn och ungdom och inriktningen är – håll i er! – mångkultur och internationellt umgänge. Något annat går väl knappast att sälja till landstingspolitiker i dag.
På höstens repertoar står, preliminärt, Gian Carlo Menottis TV-opera Amahl och irländaren Enda Walshs Disco Pigs, som tidigare bara satts upp som talpjäs i Sverige.
Till våren 2004 planeras ett nyskrivet rekviem av Stefan Levin och en likaså nyskriven musikteater av Ingegerd Mothan: Blendas bröllop, där även amatörskådespelare och en kör från Eksjö medverkar. Bl a kommer den anrika småländska värendstrumman att användas på scenen: ett 40-tal repliker av trumman har beställts från en instrumentbyggare i Turkiet.
Och talteatern? Den kommer sannolikt att döpas om till ”Smålands Dramatiska”, med egen konstnärlig ledning, precis som förut. Men det är en annan historia.