När pappan sprängts i luften, systern dött och mamman försvunnit till ett läger hamnar Mirad som flykting i Sverige.
– Med den här pjäsen vill vi visa hur det är att ha varit med om ett krig. Att det inte bara är på grund av den svenska välfärden som flyktingar kommer hit, säger skådespelaren Mona-Lis Hasselbäck. Men Mirad åker ändå tillbaka hem för att söka efter sin mamma.
Omgivna av en spartansk dekor berättar skådespelarna om Mirad och hans mor i krigets Bosnien där nationalismen kan förvandla goda grannar till bittra fiender. Pjäsen är uppbyggd som en film med snabba klipp mellan flera olika berättarröster.
Mirad hittar slutligen sin mamma. Hon bor i det gamla hemmet tillsammans med ett nyfött barn, frukten av en våldtäkt.
– Mirad vill bli journalist och mamman ber honom att skriva om kriget hemskheter så att de aldrig ska bli glömda.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...