– Enligt barns logik så är den säkert inte knäpp. Vi skildrar barnen som de är och låter de sticka iväg i leken och i fantasin. Det blir vilt och knäppt i de vuxnas ögon – inte i barnens, säger regissören Jenny Andreasson.
Pjäsens huvudpersoner Belma (Sara Glaser) och Viktor (William Wahlstedt), har båda problem med sina pappor. Belmas pappa är så stressad att han ibland häller cornflakes i sin portfölj istället för i tallriken. Viktors pappa är arbetslös och känner sig värdelös.
– Den handlar om utanförskap och om att duga som den man är. Essensen i
Isa Schöiers text är att visa hur maktlösheten hos barnen kan besegras med hjälp av fantasin. Genom leken så finner de två varandra, säger Jenny Andreasson.
Hon var tidigare lite skeptisk till att jobba med barnteater.
– Ja, alla sa att det var så roligt, men jag tänkte att så säger de bara som en ursäkt. Egentligen så vill de göra vuxenteater.
Men efter projektet Det kungliga teaterdagiset på Unga Klara, under ledning av Suzanne Osten, ändrade hon uppfattning.
– Barnteatern har en sådan otrolig kraft. En publik med barn är som en vuxenpublik på droger. De är direkta. Skattar och protesterar.
Cornflakesportföljen har premiär den 22 februari på Landskrona Teater, för att sedan åka på turné runt om i Skåne.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...