Somrigt sevärt i söderThomas Ostermeiers Hamletuppsättning som gästar slottet Kronborg i Helsingör är säkert värt en färjeresa, tror Nummers Björn Gunnarsson. På bild: Lars Eidinger som prins Hamlet i uppsättningen från Schaubühne i Berlin
Fördjupning [2010-05-12]

Somrigt sevärt i söder

SOMMARTEATER 2010. Nummers kritiker i södra Sverige, Björn Gunnarsson, kallar sig själv snobbig elitist och känner sig utjagad i buskarna under sommarsäsongen. Här reflekterar han över sommarteatergenren, tipsar om föreställningar i sitt närområde som han ändå tror på och berättar vilka teaterutflykter han planerar att göra.

Underhållningsteatern på sommaren måste vara Sveriges mest konservativa konstform. I sommarfarsernas förlovade land har postmoderniteten aldrig ägt rum. Metateater, vad är det? Glöm kritik av könsmaktsordning och glöm föralldel queer. Här är det enbart goa gubbar och gummor från den tid när gränser var tydliga och krusbären svenska. Även om pjäserna är översatta. 


Nu kommer sommaren och därmed den tid då även en snobbig elitistkritiker får ge sig ut i busken och besöka de folkliga tiljorna. Något har trots allt hänt på senare år. Vallarnas friluftsteater i Falkenberg har varit den reaktionäre nostagitripparens och folklighetsjunkiens hemmaarena säsong efter säsong. Här har en viss förskjutning ägt rum. När sonen Lars Classon tog över manusförfattandet efter fader Krister Classon hoppade kalendern plötsligt fram från 1940-talet till 1970-talet. Även om pilsnertyperna fortfarande är grova så spetsas texten numera av ordvitsar och ironier som väl med lite god vilja ligger på Monty Python-nivå.


Eva Rydbergs Fredriksdalsteater gav sig häromåret på att spela Goldonis Två herrars tjänare, i relativt pietetsfull commediadräkt. Men man döpte förstås om den till Herrskap och tjänstehjon, för att skona den känsliga publiken.
   Men allt är inte konstnärliga framsteg i sommarteaterns förtrollade värld. Gunnebo slottsteater i Mölndal har genom åren spelat Molière och Goldoni, Tjechov och Holberg. Men nu: Vita hästen. Claes Malmbergs drömroll. Klockorna går baklänges. Det är väl bara att önska lycka till då.



Björn Gunnarsson


Björn Gunnarssons sommartipslista 


Antigone av Sofokles, Skillinge
Skillinge teater spelar riktig teater trots att det är sommar. I år blir det grekiskt ödesdrama, Antigone som maskspel i regi av franska Mariana Araoz från Collectif Masque. Spännande! Premiär 25 juni. 



En midsommarnattsdröm av William Shakespeare. Berättarladan i Rottenros. Kommunpolitikerna i Sunne blir nog inte glada, de vill ha Fryksdalens Selma för hela subventionsslanten. Men alla andra kan bli desto mer leende i midsommarnatten när Oberon och Titania blir nordisk kung och sköldmö, och får dansa till Västanå teaters felor. Premiär 26 juni


Markurells i Wadköping av Hjalmar Bergman, Marsvinsholms slott
Efter förra sommarens pladask i farsernas ankdam höjer Ystads stående teatersällskap återigen den litterära ribban. Johan Huldt är tillbaka i registolen, vilket borde borga för att Gossen och hans ömme fader blir både känsligt och humoristiskt uttolkade. Premiär 3 juli


Hamlet av William Shakespeare, Varbergs fästning
Det var med Hamlet teaterclownerierna började en gång. Nu anser 123 Schtunk tiden tillräckligt ur led för att ännu en gång pröva eftertankens kranka clownnäsor på prinsen av det ruttna kungadömet. Premiär 7 juli


Gruffet i hamnen av Carlo Goldoni
Krapperups sommarteater spelar Goldoni men flyttar gruffet från Chiozza till en rad västskånska hamnar. Regi Martha Vestin brukar betyda att det finns begåvningar i amatörensemblen och säkert handlag i iscensättningen. Premiär 9 juli, Arild (se länk för fler spelplatser) 

Spisa Strindberg – Min middag med August, Varbergs fästning
Teater Halland flyttar ut sin gourmetföreställning med tonsatta Strindbergstexter till Varbergs fästnings borggård. Regi och manus Agneta Elers-Jarleman. På borggården spelar man även sin fina barnmusikal Malla handlar. Premiär 22 juli 

Trampa inte på min tröskel av Albert Olsson, Harplinge
Min ungdoms läsupplevelse, den halländsk-skånske epikern Albert Olsson, har spelats av amatörer i hembyn Harplinge utanför Halmstad i flera somrar. I år får ensemblen professionell regihjälp, och tidsepoken byts från 1600-tal till 1200-tal. Premiär 30 juli



De dödas skrik – Nattfasor av Edgar Allan Poe. Malmö stadsteater Hipp
Mörka och stormiga nätter på Hipps innergård, när Malmö stadsteater gör en häxblandning av Poes bästa skräcknoveller. Huset Usher kommer att falla, svarta katter smyga längs takåsarna, och hjärtat skvallrar som alltid om dolska mord. Premiär 4 augusti


Hamlet av William Shakespeare, Kronborgs slott, Helsingör
Ensemble: Schaubühne, regi: Ostermeier, manusbearbetning: von Mayenburg. Mer behöver kanske inte sägas om årets Hamlet på Kronborg. Helsingør har aldrig varit mera värt en färjeresa. Premiär 17 augusti


Läs fler sommarkrönikor och sommartipslistor här


Björn Gunnarsson

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare