Spännande sommaroperasäsongCarl Johan Loa Falkman sjunger Mozarts Don Giovanni på Drottningholms slottsteater med premiär 31 juli.
Fördjupning [2010-05-12]

Spännande sommaroperasäsong

SOMMARTEATER 2010. Nummers operakritiker Ditte Hammar ser fram emot vad hon spår kommer att bli en spännande operasommar. Särskilda satsningar på unga och internationella sångare lockar, liksom ett par starka, kvinnliga operaregissörer.

År 2010 ser, i alla fall på pappret, ut att bjuda på en spännande operasommar. En av höjdpunkterna kommer alldeles säkert att bli Orfeus och Eurydike på Confidencen. Karolina Blixt var magnifik som kung Xerxes på Drottningholm 2007 och jag kan slå vad om att hon gör succé också i byxrollen Orfeus. Att se en opera i levande ljus låter som en sublim (eller kanske bara suddig!?) upplevelse, som jag hur som helst inte vill missa.
   Jag ser också fram emot Vadstena-Akademiens nygamla 1700-talsoperor. J A Hasse har knappt spelats i Sverige hittills, men jag har lyckats höra en stråkkvartett av honom och det var en mycket älsklig musik. Det ska bli spännande att för första gången höra och se en av hans uppemot hundratalet, en gång så populära, operor.


Min erfarenhet är att kvinnliga operaregissörer sällan gör en besviken, de har ofta en förmåga att tolka opera på nya sätt, av någon anledning. Därför vill jag gärna också rekommendera årets två sommaroperor i kvinnlig regi: Mozarts Don Giovanni på Drottningholm av Johanna Garpe och Puccinis Tosca på Svenska Operan av Märit Bergwall. Garpe är en rutinerad operaregissör och före detta svenskt kulturråd i London och Bergwall har gjort iögonenfallande uppsättningar i mindre sammanhang tidigare, bla med Opera Vox. 


Sommaropera brukar oftast sjungas av unga svenska sångare och så är det på de flesta scener även i år. Opera på Skäret och Dalhalla sticker ut genom att satsa på internationella sångare. Flera av dem har sällan eller aldrig framträtt i Sverige förut, vilket kan bli lite extra spännande för den som vill höra något nytt.


Ditte Hammar


Ditte Hammars sommaroperatips


Tosca av Giacomo Puccini, Hörsalen i Norrköping
Den dramatiska handligen i denna deckar-opera är framflyttad till en totalitär stat på 70-talet. Det passar bra, eftersom Tosca i original handlar om just den hemliga polisens brutalitet i Napoleontidens Rom. Regi: Märit Bergwall. Sångare: Margareta Ridderstedt, Sonny Walletin, John Erik Eleby, Göran Enegård, Dag Ridderstedt, mfl. Spelas: 8 -21 maj
Uppdaterat. Läs Nummers recension av Tosca


La Finta Giardiniera av W A Mozart, Drottningholms Slottsteater
Snurrig är bara förnamnet på denna glada opera buffa som en 19-årig Mozart skrev till karnevalen i München. I Drottningholmsteaterns version i samarbete med Operahögskolan är historien moderniserad. Bland annat är Ramiro omgjord till en kvinna i manskläder, vilket ställer till ytterliga intressanta förvecklingar i finalens bröllopsscen. Regissör: Per-Erik Öhrn Dirigent: Mark Tatlow Sångare: Kalle Leander, Maria Demérus, Joel Annmo, Gunda-Marie Bruce, Katja Zhylevich, Vivianne Holmberg, Luthando Qave. Spelas: 30 maj-13 juni 


Star-cross’d lovers, Vadstena slott
Uppsättningen är en sammanställning av två tyska 1700-talsoperor:
Piramo e Tisbe av Johann Adolph Hasse och Romeo och Julia av Georg Anton Benda. Den romerska myten om Pyrramus och Tisbe sägs ligga till grund för Shakespeares Romeo och Julia. Båda historierna handlar om unga älskande som är förbjudna att få varandra. Benda och Hasse är relativt okända idag men ansågs som några av de största operakompositörerna under sina respektive livstider. Regi: Nils Spangenberg och Mattias Ermedahl. Dirigent: Olof Boman Sångare: Carl Ackerfeldt, Sofie Asplund, Gunda-Marie Bruce, Frida Jansson, Calle Lindén, m fl. Spelas: 23 juli- 8 augusti


Don Giovanni av W A Mozart, Drottningholms slottsteater
Den åldrande förföraren Don Giovanni (Don Juan) är still going strong. Här får han i Loa Falkmans skepnad såväl grevinnor som bondflickor på fall. Men hämnaren är inte långt borta. Och kanske kan man skymta ett uns av tvivel ibland även hos den gamle vivören själv över hans vilda livsstil? Regi: Johanna Garpe Dirigent: Mark Tatlow Spelas: 31 juli – 14 augusti
Uppdaterat. Läs Nummers recension av Don Giovanni på Drottningholmsteatern


Den tjuvaktiga skatan av Gioacchino Rossini, Läckö slott
Tjänsteflickan Ninetta har det inte lätt. Hon är hemligt kär i husets son, vilket inte visar sig vara direkt populärt hos hennes matmor. Dessutom har hennes far deserterat från armén och behöver hjälp. Som om det inte räckte blir Ninetta även dömd till döden (!) för att ha stulit en silversked. I själva verket är det en skata som flugit iväg med den. Regissör: William Relton Sångare: Karolina Andersson, Andreas Landin, Jon Nilsson, Daniel Frank, Karin Lovelius, Anders Kjellstrand, m fl. Dirigent: Simon Phipps/Johan Larsson Spelas: 10-31 juli


La Bohème av Giacomo Puccini, Opera på Skäret, Kopparberg
En av världens mest spelade operor. Ett gäng fattiga konstnärer ömsom festar, ömsom svälter under Paris takåsar. När ljuset slocknar möts sömmerskan Mimì och poeten Rodolfo. Regi: Alexander Niclasson Dirigent: Andreas Lönnqvist
Sångare: César Augusto Gutiérrez, Yana Kleyn, Ole Jörgen Kristiansen Spelas: 31 juli-22 augusti


Kärleksdrycken av Gaetano Donizetti, Skånska Operan, Bäckaskog Slott samt turné Den blyge Nemorino är hemligt förälskad i Adina. Som tur är dyker den sluge försäljaren Dulcamara upp på marknaden, försedd med kärleksmagi på flaska. Regi och svensk text: Ola Hörling Kapellmästare: Fredrick Haglund
Sångare: Hanna Husahr, John Haque, Tor Lind, Lars Martinsson, Emmi Christensen Spelas: 3 juli- 12 augusti 


Trollflöjten av W A Mozart, Dalhalla
Föreställningen är en vidareutveckling av förra årets Trollflöjten. Kampen mellan Nattens Drottning och översteprästen Sarastro är en vårdnadstvist i stor stil, kryddad med kärleksproblem, fågelfängare och övernaturliga väsen. Regi: Stein Winge
Sångare: Eir Inderhaug, Susanne Elmark, Klas Hedlund, Espen Fegran, mfl Spelas: 13 och 14 augusti 


Orfeus och Eurydike av C W Gluck, Confidencen
Orfeus får tillåtelse att hämta upp sin älskade hustru Eurydike ur underjorden, tack vare sin vackra sång. Men villkoret är att han inte får titta på henne. Då kommer hon att falla död ner och återföras till underjordens dödsrike. Föreställningen spelas i skenet av levande ljus, precis som på 1700-talet. Iscensättning: Per Arthur Segerström Koreografi: Bétina Marcolin Sångare: Karolina Blixt, Vivianne Holmberg, Jenny Ohlson. Dansare: Bétina Marcolin, Tiiu Kokkonen, Mikael Mengarelli
Spelas: 14-29 augusti


Läs fler sommarkrönikor och sommartipslistor här 

Ditte Hammar

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare