Om du befinner dig i huvudstaden i sommar har du chansen att se en hel del scenkonst från i våras som inte sommarstänger. Därför listar vi på Nummer recenserade vårpremiärer som spelar vidare i sommar. Du hittar dem nedan i kronologisk ordning efter respektive slutdatum, med citat från våra kritiker.
Ett dockhem – till och med den 12 juni
Av Henrik Ibsen, regi Ragnar Lyth, Stockholms stadsteater
Ur recensionen: ”Med Nora råder aldrig någon tvekan om i vilken tidsålder hon befinner sig. Vänd ut mot publiken låter Annika Hallin sitt ansikte spegla hennes våndor och insikter. Nora är med oss här och nu. Från början till slut.”
En midsommarnatts sexkomedi – till och med den 14 juni
Av Woody Allen, regi Stina Ancker, Stockholms stadsteater
Ur recensionen: ”Ja, många turer är det i denna helaftonsföreställning där skådespelarna – de är ju proffs gubevars – spelar tajt och med tajming, men där det tyvärr är brist på både riktning och något som helst begripligt uppsåt i regin.”
Körsbärsbladen faller på Stockholms stadsteater hela denna vecka. Anna Åström i Körsbärsträdgården.
Körsbärsträdgården – till och med den 14 juni
Av Anton Tjechov, regi Eirik Stubø, Stockholms stadsteater
Ur recensionen: ”Regissören Eirik Stubø visar en total lyhördhet inför dramats finstilta stämningsskiftningar och komplexa karaktärer. Hans Körsbärsträdgården bjuder på allt från koreografiskt utmejslade scenerier, där hela scenens potential kommer till sin rätt, till små, nästan omärkbara detaljer.”
Krapps sista band och Akt utan ord – till och med den 16 juni
Av Samuel Beckett, regi Thommy Berggren, Stockholms stadsteater
Ur recensionen: ”En nåd anas i snön som faller till Samuel Barbers Adagio for strings i den inledande och avslutande videosekvensen. Varje snöflinga blir ett livsögonblick i en föreställning där två skickliga skådespelare speglar och lyfter varandra trots att de nästan aldrig är samtidigt på scenen.”
West side story – till och med den 16 juni
Av Jerome Robbins, Arthur Laurents, Leonard Bernstein, Stephen Sondheim, regi Ronny Danielsson, Stockholms stadsteater
Ur recensionen: ”Ja, det bör sägas omedelbart – det är för Roger Lybecks läckra koreografier, för sången och för den tolvhövdade orkestern, säkert ledd av maestro Joakim Hallin på det upphöjda podiet – man bör se West side story. Skådespeleriet är tyvärr långt ifrån lika laddat som den pistol Tony i slutscenen faller offer för.”
Orlando – till och med den 11 augusti
Av Virginia Woolf, regi Carolina Frände, Stockholms stadsteater
Ur recensionen: ”Att låta Robert Fux, en androgyn gestalt klädd i siden och höga klackar, levandegöra denna sagolika romanfigur är naturligtvis en lysande idé. Han har en persona som utan problem rymmer den förvandling han själv sätter ord på – från melankolisk pojke, till amorös pojke, till munter pojke till kvinna gjord av tusentals strängar som någon spelar skalor på.”
Det blir kanske varmt under perukerna för ensemblen till Den girige på Dramaten i sommar.
Den girige – till och med den 17 augusti
Av Molière, regi Gösta Ekman, Dramaten
Ur recensionen: ”Johan Rabaeus gör en imponerande resa från komisk, löjeväckande girigbuk till en människa att känna med och faktiskt tycka om, med något väldigt naivt över sig, samtidigt knipslugt. Hans vämjeliga uppenbarelse – överkammad flint, stripig hårpiska och glestandat flin – står inte i vägen för publikens gunst.”
I sista minuten – till och med den 1 oktober
Av Carin Mannheimer, regi Sissela Kyle, Stockholms stadsteater
Ur recensionen: ”Här, på Stora scenen, handlar det mer om att betona upprymdheten och lusten i den där nya frihetstiden än tankarna på ensamhet och livets slut. Och om att riva ner en rad rejäla gapskratt och applådåskor – Meta Velander, Meg Westergren och framför allt Yvonne Lombard liksom spritter och nästan spricker av glädjen över att få skicka ut Mannheimers repliker till en supertänd publik.”
Farliga förbindelser – till och med den 15 oktober
Av Christopher Hampton efter Choderlos de Laclos, regi Stefan Larsson, Dramaten
Ur recensionen: ”Men Larsson bråkar så mycket med pjäsen att uppsättningen (som dessutom är för lång) flera gånger dekonstruerar bort sig själv. En air av depression – i stället för revolution – lägger sig över scenen. Behållningen är Livia Millhagen som ger sin mörkaste, tröttaste röst åt marquise de Merteuil, klädd i torr sorg och frasande siden, en kallare och mer mordisk syster till Lena Endres Léa i Chéri på samma scen. I några scener mot Jonas Malmsjö, som frossar i en fåfäng och unket bedagad version av Valmonte, blir leken på allvar.”
From Sammy with love – till och med den 27 november
Av Jonna Nordenskiöld, regi Jonna Nordenskiöld, Stockholms stadsteater
Ur recensionen: ”Det bränner inte till förrän mot slutet när Mirro och Dyall – som genom hela föreställningen har speglat sig själva och sina liv som svenska ’jazzungar’, barn till svarta jazzmusiker som kom till Sverige under 1960-talet, i huvudpersonens liv – verkligen snuddar vid det personliga. När de frågar varandra ’Pratar du om dig själv nu?’ när de berättar om själsmörkret som Sammy Davis Jr flydde från. Eller när Mirro stampar ur sig sorgen över att ha försatt sitt barn i en skilsmässa i en desperat, hård steppdans.”