Varför var det så svårt för dig att få pengar från kommunen?
– De tyckte nog att jag var lite tokig och att det inte fanns någon kvalitet i det jag gjorde. Å andra sidan är man fel ute om byråkraterna omedelbart förstår vad man sysslar med. På sätt och vis är väl det ett bra betyg.
Vad var det de inte gillade, tror du?
– Det kan ha varit dubbelheten. Jag kommer från medelklassen men har bott i arbetarklassmiljöer. De förstod inte mixen. I början trodde folk inte att jag kunde formulera mig, för att jag använde ett så grovt språk.
Hur klarade du att driva Pugilist under de här åren?
– Det var knapert. Jag har en motorcykel i källaren som jag inte har råd att använda och jag har nog inte betalat hyran i tid en enda gång.
Varför gav du inte upp?
– Jag tyckte att jag var mycket bättre än de andra. Jag är värdelös på många saker men skriva dramatik har jag lätt för. Jag tyckte att jag hade något att berätta och tänkte inte låta någon som är sämre än jag sätta sig på mig.
Nästan alla säger nej
Hur flöt kontakterna med näringslivet i början?
– Vid 1994-1995 fick vi kontakt med Strix som gav oss lite pengar. Budo & Fitnessbutiken gav mig en T-shirt som jag skulle ha på mig i TV. Och så var det någon kvartersbutik. Det räckte till affischerna.
Hur gör man?
– Det är svårt. Om man ringer 100 personer får man nej av 95 direkt. Tre säger nej efter ett tag och av de två som är kvar så kanske en möjligen också säger nej. Men det är lättare nu. Mycket handlar om att visa att de som hjälpt en tidigare har fått utdelning.
Hur mycket pengar kan man få in?
– Den här gången kommer 25 procent av budgeten från näringslivet. Bland andra från Göteborg & Co och Volvo. I år har vi faktiskt fått bidrag från kommunen också.
Goodwill med socialt engagemang
Din senaste pjäs heter Det finns ingen moral längre, sa Björn Afzelius och dog. Vad handlar den om?
– Om att staten i Sverige har förlorat människors förtroende. I stället söker de sig till olika grupper. Det är ett framväxande klansamhälle där man inte längre definierar sig som nation. Sossarna är inte längre det moraliska kittet i samhället.
Har det hänt att sponsorer har haft synpunkter på innehållet?
– Nej, det har aldrig hänt. En företagare vet att han vore väldigt korkad om han lade sig i. För ett företag som Volvo är det goodwill att stöda socialt engagerad dramatik. Från kommunhåll har det däremot kommit synpunkter.
Du håller kurser i marknadsföring för kulturarbetare. Vad lär du ut?
– Man måste göra det omöjligt för till exempel Statens kulturråd att säga nej till ens bidragsansökan. Till sin hjälp ska man ta bra recensioner och andra artiklar. Jag berättar hur journalister och TV fungerar. Hur man gör för att bli känd och därigenom få pengar.
Blås inte journalisten!
Kan man lura journalister hur lätt som helst?
– En gång kan man göra det, även om det inte finns någon substans i det man gör. Men har man blåst journalisten kommer han inte tillbaka. Det handlar mer om att se sitt material med journalistens ögon. Man gör en kvällstidningsvinkel åt kvällstidningarna och en Månadsjournal-vinkling åt Månadsjournalen.
Kan inte kulturarbetarna räkna ut det här själva?
– Det finns många fördomar om journalister bland kulturarbetare: att de sysslar med desinformation och att de jävlas och vill vrida till det. Det finns fördomar om kulturarbetare också från journalisternas sida: att de är korkade. Det kan vara bra att veta sånt.
Vill du förändra något med dina kurser?
– Det första målet är att finansiera min egen konstnärliga verksamhet. Men om kultursektorn vill överleva måste den marknadsföra sig. Annars kommer den att käkas upp av underhållningsindustrin.
Pugilist har en egen hemsida. Vad betyder den?
– Det är en given plats för propaganda och samtidigt en statusplattform. Hemsidan är ett sätt att stärka varumärket, en plats att sätta sponsorerna på samt en arbetsförmedling åt skådisarna.
Kulturen går på socialbidrag
Kan konsten fortsätta att vara fri med stöd från kapitalet?
– Man är ju inte fri ändå. Som bidragstagare han man ingen riktig frihet. Kulturen är ju socialbidragstagare. Skulle jag ha slutat när jag inte fick pengar från kommunen? Bara för att de inte tyckte det var bra? Varför ska man ge dem den tillfredsställelsen?
Går det bättre för Pugilist nu?
– Ja, det är stor skillnad. Det kommer tio gånger mer folk nu än förut. Just den här gången hade jag råd att ha skådisar som står i paritet med innehållet. Förra pjäsen hade jag tyvärr skådisar som gjorde det sämre.
Vad gör du härnäst?
– Det gäller att komma på en ny idé till en ny pjäs. Men nu tänker jag suga ut max ur den här. Så att det blir omöjligt för socialassistenterna på Statens kulturråd att säga nej.