Sponsringskrav på kulturenVarför är Kungliga Operans föreställningar mindre attraktiva för näringslivet än sportklubben AIK:s fotbollsmatcher, frågar sig Nummers Gert Lundstedt.
Nyheter [2011-10-26]

Sponsringskrav på kulturen

Stockholm. Regeringen höjer kraven på kulturinstitutionernas externa finansiering, men näringslivets intresse för kultur är fortsatt svalt. Sportklubben AIK drar in tio gånger mer sponsorpengar än Kungliga Operan.

Varför har kultur så lågt marknadsvärde? Varför får idrotten lättare sponsorer än kulturen? Frågorna var utgångspunkten för branschorganisationen Kultur och näringslivs seminarium i Kungliga Operans guldfoajé. I panelen satt Kungliga Operans chef och VD Birgitta Svendén, riksdagsman Olof Lavesson (M) och varumärkesstrategen Richard von Essen.


Kultur och näringslivs Susan Bolgar började med en powerpoint som visade att medan AIK hockey/fotboll drar in kring 50 miljoner i årlig sponsring, är siffran för Kungliga Operan 4-5 miljoner (Malmö FF har mest sponsorpengar). Samtidigt visar en undersökning från Sponsor Insight att 45 procent av svenskarna har en positiv attityd till kultur och sponsring, medan bara 31 procent har en positiv inställning till idrott och sponsring.


Tyvärr fortsatte inte debatten på det inslagna spåret – varför idrotten ändå får så mycket mer. Ändå borde detta vara kärnfrågan med tanke på att kultur, liksom idrott, både har starkt stöd och i stor utsträckning konsumeras av breda folklager. Detta gäller såväl film och scenkonst som musik och konst. 


Birgitta Svendén tog upp vikten av att ”rasera barriärer” för att få bort den, som hon tyckte, obegripliga men likväl reella finkulturstämpel operan har och därmed nå nya publikgrupper samt stärka kulturens varumärke. Moderate riksdagsmannen Olof Lavesson ville å sin sida dels bryta ned murarna mellan kultur och näringsliv, dels uppgradera kulturen politiskt.
  – Kulturpolitiska frågor är på riks- och regionalplan något man sysslar med innan man börjar syssla med de riktiga politiska frågorna, sa han.
Det finns en beröringsskräck menade han. 
  – Politiker både ser och förknippas gärna med kultur men sysslar inte med den.
Richard von Essen ville se oss ”leva varumärket”. På frågan vad den kryptiska utsagan betydde svarade han lika kryptiskt:
  – Kulturen kan hjälpa nationen och regionen till spännande ekonomi.


Birgitta Svendén lovade för sin och Kungliga Operans del att göra vad hon kan för att få till sponsoravtal i stil med amerikanska Metropolitans – 18 miljoner dollar för en specifik uppsättning.
  – Sponsring kan ge oss de bästa sångarna och föreställningar vi kan sälja vidare.
Några faror med sponsrad kultur var det ingen i panelen som såg. Kungliga Operan jobbar för fullt för att få mer sponsring.
  – Vi går nu igenom vår verksamhet från A till Ö och här finns sponsring med.
Till våren ska resultatet presenteras.
  – Regeringen har gett oss i uppdrag att hämta extern finansiering, berättade Birgitta Svendén, men vad det närmare betyder förklarade hon inte.


Eftersom Svendén var tvungen att lämna panelen fem minuter innan debatten var över sökte Nummer henne för ett förtydligade om vad uppdraget om extern finansiering innebär.
  – Vi har fått signaler från departementet att vi behöver stärka vår externa finansiering. Då är givetvis sponsring ett viktigt sätt att göra detta, svarar Kungliga Operans presschef Torbjörn Eriksson i ett mejl.

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare