Språkforskare ger nya redskap för pjäsläsningAtt läsa dramatisk text kräver andra glasögon än de vanliga romanläsglasögonen. Det visar språkforskaren Anja Malmbergs avhandling om att skriva och läsa dramatik.
Nyheter [2009-01-14]

Språkforskare ger nya redskap för pjäsläsning

FORSKNING. En ny avhandling från Örebro universitet kan bli en behjälplig handbok för att ta till sig dramatik. Språkforskaren Anja Malmberg vill med sin forskning skapa redskap för hur man både skriver och läser teatertext.

Anja Malmberg forskar i svenska språket och har i sin avhandling Att skriva för teatern, som nu läggs fram vid Örebro universitet, följt tre elever på en skrivarkurs. Hon har bland annat kommit fram till att skrivarkurser med inriktning på teater är ”luddiga med fokus på fel områden” och tror att dramatikelever skulle uppnå en högre kompetens att skapa bra teatertext om de lärde sig nya tekniker. Kunskaper som har grundlagts i grundskolan om att skriva och binda ihop text måste till viss del läras om, menar hon.
   – Det är ett annat sätt att tänka. Det är viktigt att kunna visualisera scenen annars riskerar man att skriva in information i texten som är onödig, säger Anja Malmberg i ett pressmeddeland.


Även att läsa dramatisk text kräver andra glasögon än de vanliga romanläsglasögonen. Anja Malmberg har i sin forskning kommit fram till att många upplever det besvärligt att läsa pjäsmanus. Hon tror att det är viktigt att man under skolåren bekantar sig med teatergenren, men eftersom inte alla elever i landet har möjlighet att ta sig till teatern är pjäsläsning ett bra alternativ. Då behöver lärarna dock ha verktyg som hjälper eleverna att ta till sig texten.
   – Idag läser vi ofta teatertext som vilken prosatext som helst och då framstår den för de flesta som obegriplig och märklig eftersom den är fragmentarisk, säger Anja Malmberg.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare