Spretig ShakespeareLinda Lönnerfeldt spelar Hermione som fängslas på lösa grunder av sin svartsjuka make. Men efter sexton år och en hel del uppklarade förvecklingar förlåter hon honom, och alla får varandra på slutet. Foto: Mats Bäcker
Recensioner [2008-01-16]

Spretig Shakespeare

En vintersaga av William Shakespeare
Scen: Uppsala stadsteater
Ort: Uppsala
Regi: Etienne Glaser
Scenografi: Youlian Tabakov
Ljus: Ellen Ruge
Mask: Per Åleskog
Medverkande: Viveca Dahlén, Göran Engman, Henrik Johansson, Tytte Johansson, Johanna Lazcano Osterman, Gustav Levin, Pierre Lindstedt, Linda Lönnerfeldt, Aksel Morisse, Crister Olsson, Alexander Salzberger, Alexander Borozanov/Tómas Gunnar Stéphanesson Musiker Mats Karlsson, Björn Dahlerg
Ljud: Thomas Hedquist Musiker: Mats Karlsson, Björn Dahlberg


RECENSION/TEATER. När Etienne Glaser regisserar En vintersaga blir det våldsamt om svartsjuka. Varmt om försoning. Förenklat och folkligt med show i showen. Även fånigt, putslustigt och ljummet. Kort sagt, en spretig och osammanhängande saga.

Shakespeares grekiska drama har placerats i en enkel, varmt färgad scenbild (Youlian Tabakov). Ett minimalistiskt fjärran land-tema återfinns i både den stiliserade kostymen och det lilla trähus mitt på scenen som fiffigt snurras runt, och föreställningen igenom förvandlas till än palats, än fängelse, än fåraherdens bostadsskjul.
   En vacker och rolig bild att minnas är när hela ensemblen klämmer in sig där på Perditas (Johanna Lazcano Osterman) fest som pågår hela natten medan månen vandrar över fonden. Verkar det inte som om de festar på riktigt?


Annars fungerar det tragiska och hårda bäst. I den mer sammanhållna första akten kommer jag på mig själv mitt i en förvirring om att det är en Strindbergspjäs jag ser. Det kan bero på en överdosering av hans verk den senaste tiden, men snarare på hans erkända inspiration från Shakespeare – här finns favoritteman som svartsjuka och maktspel mellan könen. Och framför allt på Aksel Morisses August, förlåt, Leontes. Han spelar med spänd men slängig kropp på gränsen mellan misstänksamhet och galenskap, med svettiga lockar över en härjad blank panna. Och Linda Lönnerfeldts svalt fnittriga Hermione är hans oåtkomliga kvinnogåta.


Etienne Glaser vill diskutera saker som hämnd, förlåtelse och försoning. Men det verkar han vilja göra med både avskalat tragiskt drama och skrockande folkfestligt lustspel, och kanske även följa några andra infall. Andra akten blir närmast som en varieté med buskis i björndräkt, skräniga sketchtanter i päls och handväska, och fria händer för Alexander Salzberger att bygga ut en biroll till en helt egen show. Visst gör han det med fysisk genialitet, och visst längtade man efter att figurerna i Måsarna skrattar sig hesa, hans enmansföreställning från förra året, skulle få en kontext. Men här blir det för många olika shower i showen – både sagan och publiken tappar fokus.

Maina Arvas

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (1 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1