Han är 43 år gammal, regissör, tidigare teaterchef och har även har skrivit egen dramatik.
– Det går förstås inte att som chef för Dramaten ha samma omfång på de olika aktiviteter som jag nu har, säger han. Viktigast är att den konstnärliga ledningen är bra. Om den inte är det blir inte heller ekonomin bra, det finns ett slags korrelation i detta.
Han ser bredden i utbudet som något grundläggande för Dramaten. Det underlättas av att det är en teater med många och olikartade scener.
– Jag har aldrig sett begreppet ”bredd” som något populistiskt, snarast finns det i dag för litet bredd i teaterutbudet för att på allvar nå ut i samhället.
Den teaterchef som vill gå in för en mycket bestämd konstnärlig inriktning bör enligt Holm söka sig till en betydligt mindre teater än Dramaten.
Berlin nästa
Han var i sex år chef för Malmö dramatiska teater och lämnade den 1998 efter ekonomiska problem och för liten publiktillströmning. Som regissör har han i många år haft världen som arbetsfält, men flest uppsättningar har han gjort i Danmark, Tyskland och inom Sverige ofta på Dramaten.
Närmast ska han resa till Berlin och regissera Shakespeares Trettondagsafton. Han fascineras av denna klassikerkomedi:
Shakespeare en bas
– Jag tycker att den och liknande verk av Shakespeare är en bas inom teatern. De handlar i grunden om att människor släpper identitet och kön och befinner sig i fritt fall. Det är något av det djupaste och mest komiska och tragiska som han har skrivit, det är underbart.
En och annan överraskande tolkning kan väntas i Holms uppsättning i Berlin, men den ska inte delta i den tävlan i provokationer som enligt Holm präglar Berlins teatervärld.
– Där handlar det om mer och mer naket och mer och mer blod på scen, säger han. I grunden handlar det om den tyska nutidshistorien, men det skulle bli falskt om jag som utomstående skulle gå in i de uppgörelserna.
Ingrid Dahlberg avgår som teaterchef i november 2002.