Blodigt skräckel ger ståpälsHjärtsjuka och känsliga besökare går på egen risk på Farozonens gästspel på Teatr Weimar, i vars svarta teaterlåda mörka krafter får florera fritt. Här syns Rikard Lekander med munnen full av ... förhoppningsvis teaterblod. Foto: Jacob Andrén
Recensioner [2008-11-03]

Blodigt skräckel ger ståpäls

Blodvemberfest: Väntar på dig och Fyrvaktarna av Jens Peter Karlsson respektive Paul Autier och Paul Cloquemin
Scen: Teatr Weimar, Farozonen
Ort: Skåne
Regi: Rikard Lekander
Ljus: Johan Bergman
Bearbetning och översättning av Fyrvaktarna: Jens Peter Karlsson och ensemblen
Medverkande i Väntar på dig: Samuel Hognert och Louise Ryme
Medverkande i Fyrvaktarna: Mattias Lech och Rikard Lekander
Ljud: Johan Bergman, Jörgen Dahlqvist, Rikard Lekander och Louise Ryme
Länk: Teatr Weimar


RECENSION/TEATER. Hjärtklappning, existentiell smärta och en fet kökskniv. Varför finns det så lite skräckteater? undrar Thomas Lunderquist efter att ha sett nya Malmögruppen Farozonens lyckade dubbelföreställning Blodvemberfest.

Bra teater engagerar. Engagemang involverar oftast starka känslor. En stark känsla är skräck. Varför finns det då så lite skräckteater? Utan att jag tidigare har tänkt på genrens möjlighet, känns frågan ofrånkomlig efter Farozonens båda ruskiga pjäser i föreställningen Blodvemberfest.


Är det för att det är svårt att återskapa filmmediets specialeffekter? Farozonen, ”den första professionella skräckteatern i Sverige”, lyckas. Man kan göra mycket live med ljud och ljus också, för att inte säga mörker. Och man kan ladda tystnader.
   Är det för att teater räknas som en för fin konstform? Medan filmens och litteraturens ständiga subgenre thrillern ofta bara syftar efter att framkalla så mycket skräck som möjligt, gestaltar Farozonen fint också kärlek, längtan och dödsångest, i båda pjäserna.
   Är det för att ingen tidigare har kommit på tanken? Fel, fel, fel! Redan för hundra år sedan var skräckteatern på Le Théâtre du Grand-Guignol högsta mode i Paris, och fick till och med ge namn åt begreppet.


Fyrvaktarna från 1905 är en sådan grand guignol-pjäs, ackompanjerad av klassisk skräckfilmsmusik och ett tidstroget naturalistiskt scenrum. Med en yxa. Och en fet kökskniv. Say no more …
   Okej då. Två bröder vaktar en avlägset belägen fyr. De leker förströdda ordlekar medan de betraktar det upprörda havet. Den ene har just innan de gick på sitt månadslånga pass blivit biten. Om det är av en rabiat hund eller en vampyr förtäljs inte. Men sjukdomen tar honom alltmer i sitt våld, och ledan förvrids i krampande skräckel.


Fyrvaktarna föregås av Jens Peter Karlssons nyskrivna Väntar på dig, om en man som söker upp sin döda fru på en bänk, vid en sjö, i natten. Var det mord eller dödshjälp? Belysningen utgörs av en genialt hanterad ficklampa. I övrigt: svart.
   Ståpäls, hjärtklappning, existentiell smärta och starkt äckel. Hela ensemblen spelar övertygande med hela sin energi. Mattias Lech utmärker sig särskilt, genom att med härligt stämningsskapande berättande väva samman hela föreställningen, och genom att vara den som mest utlämnas åt de mörka krafter som så fritt florerar i Teatr Weimars svarta låda.

Thomas Lunderquist

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (4 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

3