Nytt hus eller inte? Debatten om Kungliga Operans behov av en ny byggnad har pågått i flera år, men de senaste veckorna har den blossat upp stort igen. I gårdagens Dagens Nyheter ger kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth ett ja till en ny Stockholmsopera, i sinom tid:
– Men ett nytt hus kommer att behövas, det nuvarande uppfördes 1898, självklart kommer det inte att stå i all evighet, säger hon till tidningen.
Samtidigt påpekar hon att operans och balettens konstnärliga utveckling är utgångspunkten och att det gamla huset också måste tas om hand.
– Maktmanifestation ser jag det som, inte en satsning på konsten, säger Moderna Dansteaterns chef Danjel Andersson till SR:s Godmorgon världen i helgen.
Historikern och skribenten Rasmus Fleischer vänder sig i sin blogg emot satsningen på byggnadsmonument, och påminner om en artikel i Visslingar & Rop där arkitekten och performancekonstnären Tor Lindstrand visar på alternativ till de 3 miljarder svenska kronor som Köpenhamnsoperan kostade: ”1 750 mindre scener för performance, spridda över Danmark, där sammanlagt flera hundra scenkonstnärer uppträder tre kvällar i veckan”.
I november skrev vi här i Nummer om det nya förslaget Masthamnsoperan, och i förra veckan listade DN ytterligare sex föreslagna platser för en ny opera.
Ett av dem är tomten bakom Nationalmuseum som Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt ser som det mest intressanta alternativet.
Sjöstedt skriver på sin blogg att hon tror att det storskaliga kan hjälpa det småskaliga och att näringslivet måste dra sitt strå till stacken för att ett bygge ska möjliggöras.
Men om alla företag tänker som Ikea lär det bli svårt:
– Folk som går på operan tillhör inte vår primära målgrupp, säger företagets presskontakt till DN.
LÄSTIPS
Flerårig operahusdiskussion i Nummers diskussionsforum
Nummers senaste recension från Kungliga Operan, ”Husbygge eller visionsbygge?”