Day cruising i ShakespearelandMirandas saga heter årets föreställning i Hagaparkens suggestiva slottruin som för övrigt ligger granne med Victoria och Daniels nya hem. Foto: Cesar Reis
Recensioner [2010-06-01]

Day cruising i Shakespeareland

Mirandas saga av Bobo Lundén fritt efter William Shakespeares Stormen
Scen: Teater i Haga
Ort: Stockholm
Regi: Görel Crona
Scenografi: Magnus Dahlbäck
Ljus: Alex Angleflod
Kostym: och mask: Helena Andersson
Medverkande: Petter Löfström, Jelena Mila, Stefan Moberg, Anders Axelsson, Maximilian Mellfors, Bengt Persson, Julia Cechal, Aleksa Lundberg, Emil Malmsten, Esmeralda Moberg, Henrik Norman, Emma Appelblad, Oskar Löfkvist samt Dijle Yigitbas (Sykorax / slagverk)
Länk: Teater i Haga


recension/teater. När Teater i Haga firar 10 år så är det med en egen tolkning av Shakespeares Stormen i regi av Görel Crona. Ylva Lagercrantz Spindler njuter av Hagaparkens mer teaterkungliga delar. Men efterlyser sjösjuka.

Stormen med sin blandning av dröm, saga och verklighet har lockat flera regissörer att göra uppsättningar för barn. Och pjäsen ligger förstås i tiden med sina inslag av ö-romantik (tänk Robinson) och magi (vilket barn har inte läst Harry Potter), även om det i det här fallet är den mordhotade och strandsatta Prospero och inte en liten internatpojke som håller i trollstaven.


På Teater i Haga tar Görel Crona fasta på den inre storm som en spirande tonårskärlek kan generera, i det här fallet mellan Prosperos dotter Miranda och Drottningens av Neapels son Ferdinand, vilket också förskjuter perspektivet på pjäsens huvudpersoner och sätter fokus på den familjefred som deras varma känslor lyckas generera.

Emma Appelblad gör en förvildad Miranda som för tankarna till en busig Ronja Rövardotter medan Anders Axelssons Ferdinand i Musse Pigg-tröja och gröna trikåer har något av Peter Pan över sig. Alltmedan infödingen Caliban (Oskar Löfkvist) – den enda levande varelsen på ön innan det började förlisa kungligheter där – får ägna sig åt mer handgripliga saker, som läxor och matlagning. Andra tokiga figurer vi möter på ön är Maximilian Mellfors östgötska och Haddock-svärande Kapten Jansson, Bengt Perssons matglada kock Ulla och ett gäng luftandar, alla framställda enligt konceptet extrovert utomhusteaterestetik.


Två timmars föreställning svischar iväg snabbt i den soliga sommareftermiddagen och får även en insmugglad 2-åring (föreställningen är från 6 år) att sitta helt tyst. Så finns här också mycket färgglatt att titta på även för de riktigt små. Inte minst de stileklektistiska kostymerna (Helena Andersson) vars formspråk en trogen Teater i Haga-besökare känner igen ganska väl vid det här laget – och som i fallet Caliban för tankarna till Roger Pontares krigarrustning medan Prospero (Henrik Norman) bär drag av Thomas Di Leva. Vidare den mycket egna musiken (Petra Lundberg Bouquelon och Theresia Billberg) och den alltid lika fantasieggande slottsgrunden som föreställningen utspelas i,och ett besök hos Teater i Haga blir aldrig fel. Även om årets föreställning inte direkt fångar publiken som en stormvind, utan mer bjuder oss på en småtrevlig day cruising i Shakespeareland.

Ylva Lagercrantz Spindler

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (24 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare