Kenneth Kvarnström låter det psykologiska skeendet flyta genom dansarnas kroppar i konstant skiftande konstellationer i Come back (to me). Foto: Jens Sethzman
Recensioner [2012-11-07]

Storslagen återkomst för Kvarnström

Come back (to me) av Kenneth Kvarnström
Koreografi: Kenneth Kvarnström
Scenografi & ljusdesign: Jens Sethzman
Musik: Ola Hjelmberg, Alessandro Piccinini, Gulio Caccini, Robert de Visée, Gaspar Sanz
Dansare: Cilla Olsen, Kenneth Bruun Carlson, Janne Marja-aho
Musiker: Ola Hjelmberg (gitarr), Jonas Nordberg (luta & gitarr)
Länk: Dansens hus


RECENSION/DANS. Kenneth Kvarnström återvänder på ett storslaget sätt till Dansens Hus, där han var chef mellan åren 2003 och 2007. Lena Andrén ser en manifestation av konstnärlig mognad och mod i verket Come back (to me).

Att låta de medverkande artisterna göra något som ligger utanför deras egentliga kompetensområde är ett uttryck för mod. I synnerhet hos en perfektionist som Kenneth Kvarnström. Men tack vare väl avvägda rörelser blir musikern Jonas Nordberg en motvikt till dansarna Kenneth Bruun Carlson och Janne Marja-aho. I deras maskulina gemenskap är Cilla Olsen, ett främmande inslag, men genom Norberg får också hon en lierad, och därmed ett fotfäste i föreställningen.

Mognaden avspeglas i hur skickligt Kvarnström låter det psykologiska skeendet flyta genom dansarnas kroppar i konstant skiftande konstellationer. Lite överraskande leder han betraktarens tolkning genom ett kort inslag av text, även den fragmentariserad och framförd av samtliga tre dansare. Texten, en dialog om sorg och saknad, samspelar med rörelsen som präglas av behärskad desperation, uppblandad med vad som skulle kunna beskrivas som sensuell brutalitsm.

Ett annat uttryck för mognad är att Kvarnström har renodlat sitt koreografiska språk till dess absolut grundläggande beståndsdelar. Detta gör de oväntade dansinslagen av ickedansare, tal av ickeskådespelare och countertenor-sång av en icke-countertenor till utropstecken. Utropstecken som är lika väl genomförda och perfekt inarbetade som allt annat i verket.

Föreställningen får sin grundstämning av Jens Sethzmans raffinerade scenografi och ljussättning, ett upplyst mörker med dagrar som för tankarna till barockmåleri. Kompositören och musikern Ola Hjelmbergs musik ger föreställningen en dov grundpuls. Den subtilt interfolierade barockmusiken som framförs på luta (teorb) av Jonas Nordberg tillför ytterligare en dimension till föreställningen.

Men snälla Dansens Hus, två föreställningar är alldeles för litet! Det här är en föreställning som är värd att ses av många, många fler. En snabb repris tack!

Lena Andrén

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (12 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare