Studenten Sara söker hjälp med en roll hos skådespelaren Johan som spelar Fadren på kvällarna. Men när de en eftermiddag möts på teatern står det klart att rolltolkningen bara är en förevändning. Hon kan dotterrollen i Fadren utantill och använder scener ur Fadren för att reda ut förhållandet till sin egen frånvarande pappa.
– Strindbergs texter är så otroligt sköna att ta till sig, man behöver justera så oerhört lite i texten trots att den är runt 120 år gammal. Det är något med sättet att säga replikerna, säger Daniel Rudstedt, dramatiker och skådespelare.
I skuggan av Fadren är Teater Acedias tredje Strindberginspirerade uppsättning och en fristående uppföljare till Ensamma med fröken Julie från hösten 2002. Skådespelaren Johan spelar där Jean som blir kär i sin motspelare, Julies rollinnehavare. Hösten 2004 letade sig Ett drömspel in i Acedias Paying Guests, en pjäs i gränslandet mellan dröm och verklighet om en tjej vars privata toalett plötsligt blir offentlig. I gränslandet mellan dikt och verklighet rör sig också I skuggan av Fadren:
– Jag tycker att Strindberg är en intressant konstnär och jag tror att det är om Fadren han har sagt: jag vet inte om det här är dikt eller verklighet.
Det är det pjäsen går ut på, är det här spel eller verklighet? säger Daniel Rudstedt.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Recensioner
- Metropolis, Kulturhuset Stadsteatern
-
Född ond, Brunnsgatan Fyra
-
Skuggland, Dramaten
-
Ronja Rövardotter, Kulturhuset Stadsteatern
-
Tartuffe, Göteborgs stadsteater
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...