Recensioner [2004-09-06]

Strindbergs intima teater: The Real Thing

RECENSION. Av ord är du kommen, av ord ska du åter vara... kan man tro efter att ha sett Tom Stoppards Tony Award-belönade pjäs.    För den innehåller många ord. Närmare bestämt 20 833 stycken enligt manus. Dessa ska uttalas under 2 timmar och 10 minuter speltid. Det blir i genomsnitt 160 ord i minuten fördelade på sex skådespelare. Eller ännu mer detaljerat, 2,6 ord i sekunden!

Det är ganska många ord att smälta för en lakonisk, nordisk själ gödd på Bergmans, Noréns och Fosses spartanska nattvard.
   Resultatet blir en pjäs där skådespelaren till 95% enbart har användning för sitt huvud. Sällan får kroppen vara med och skaka loss till de popörhängen från 80-talet och bakåt som emellanåt piggar upp föreställningen. Jag är kort sagt beredd att hålla med regissören Mick Gordons landsmaninna Katie Mitchell (för övrigt aktuell med en uppsättning av Beckets Natt och drömmar på Dramaten i höst)som påstår att ”engelska skådespelare agerar bara från nacken och uppåt, medan svenska agerar från nacken och neråt”.
   Ändå är två av skådespelarna faktiskt svenska, Gerhard Hoberstorfer och Cecilia Nilsson, som inom parentes talar en imponerande välartikulerad engelska. Problemet är bara att de har fått för många ord att tugga på. Lägg därtill alltför många lager av sanningar och osanningar att bena ut för åskådaren i detta drama om slentrianrelationer och konstnärsskap på scenen såväl som i verkligheten. Och helheten blir som en Kidneypie med grädde och lök på toppen. Härligt, underfundigt och vällagat för dig som gillar det, men mäktigt för oss som gillar magert.

Ylva Lagercrantz

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare