Efter Laterna Magica-föreställningen Fantasmagoria, Tabula Rasa, ett experiment med teater, film, projektioner och ljud och En kvinna i svart, skräckfilm på teater, fortsätter Profilteatern nu sitt utforskande av filmen: Höstens Ten Minutes to Midnight jobbar med stumfilmestetik och har premiär på Umeå Filmfestival i september.
– Syftet är inte att göra en pastisch, vi vill komma närmare ett äkta uttryck även om vi jobbar med en stiliserad form, säger regissören Fredrik Lindegren.
Handlingen är melodramatisk och enkel: Presidenten ska mördas av ett kringresande cirkussällskap. Samtidigt föds en passionerad kärlekshistoria mellan presidentens dotter och en clown i cirkussällskapet – men ingen vet vem den andre är.
Skeendedriven handling
Föreställningen är skeendedriven och alla handlingar därför exakt regisserade. All text projiceras på den specialbyggda scenen som går i en nedskruvad färgskala, men inte i svartvitt. Scenografen Ulla Karlsson visar en modell där bildutsnitt som liknar filmens möjliggörs.
I motsats till den klassiska stumfilmen där pianisten improviserade till den pågående filmen kommer största delen av musiken att ligga när skådespelarna börjar sitt arbete. Jonas Holmberg från popgruppen Komeda står för musiken som kommer att orkestreras som ett enskilt verk.
Nya målgrupper
– Det finns en poäng i att föra teatern bortom dess givna miljöer, säger Fredrik Lindegren.
Teatern har upptäckt ny publik, en annan typ av press och nya köpare som till exempel filmfestivaler sedan de gick in på filmens område. Höstens föreställning är dessutom lättöversatt eftersom all text projiceras. En av festivalföreställningarna kommer också att spelas på engelska.