Fördjupning [2010-10-13]

Styvmoderligt om scenkonsten i kulturbudgeten

KOMMENTAR/KULTURBUDGET. Satsningar motverkas av neddragningar och otillräckliga uppräkningar. Scenkonsten behandlas styvmoderligt av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i regeringens första budget efter valet, anser Nummers Gert Lundstedt, i en kommentar till budgetpropositionen för 2011.

Kulturbudgeten ökar som helhet med uppemot 7 procent. Men den ökningen gäller inte för scenkonsten. Efter att de regionala sceninstitutionerna 2010 fick en anslagsuppräkning på drygt 4 procent – vilket för en gångs skull täckte ökade pris- och lönekostnader – blir uppräkningen 2011 rekordlåga 0,5 procent.

Därmed är det regionala scenkonstlivet tillbaka i den utveckling man befunnit sig i det senaste decenniet: en successiv urholkning av anslagen och därmed verksamheterna. Extra bekymmersam är situationen med tanke på att 2011 är startskottet för den så kallade koffertmodellen.
   Vilken innebär att de fem första regionerna (Västra Götaland, Skåne, Halland, Gotland och Norrbotten) ska förhandla med Kulturrådet om hur det statliga kulturanslaget ska användas i regionerna. I och med det fanns en förhoppning bland såväl kulturutövare som kulturbyråkrater att staten inför den nya bidragsmodellen skulle skjuta till lite extra pengar och ge den regionala kulturpolitiken en knuff framåt. Så blev det inte.

Samtidigt får Riksteatern sitt anslag minskat med 5 miljoner 2011 på grund av just koffertmodellen. Riksteatern fick dessutom redan förra året besked om att ytterligare 10 miljoner tas från anslaget för 2011. Totalt minus 15 miljoner alltså.
   För de nationella scenerna i övrigt är det också kräftgång vad gäller anslagsuppräkning. Förutom att Kungliga Operan får pengar för renovering och underhåll 2011–2014.

För den fria scenkonsten är läget oförändrat, det vill säga anslaget blir detsamma som året före. Trots att Kulturdepartementet fortsatt upprepar att ”den fria scenkonsten är en mycket viktig del av det svenska kulturlivet”.
   För 2012 finns däremot ett inte bindande löfte om en höjning av frigruppsanslagen.

De enda satsningarna som berör scenkonsten är Skapande skola och Kulturbryggan.
Reformen Skapande skola byggs ut och omfattar från 2011 även årskurserna 1–3 och därmed hela grundskolan. Skapande skola ökar sin budget med 38 miljoner till 150 miljoner per år.
   Även om reformpengarna välkomnas har kulturutövarnas paraplyorganisation Klys – Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd – kritiserat Skapande skola för att i liten utsträckning ge professionella kulturutövare jobb, utan att de främst går till pedagoger. Vilket stämmer med vad Arbetsförmedlingen rapporterar i sin senaste jobbprognos: ”Statistiken bekräftar bilden att arbetssökande inskrivna vid Arbetsförmedlingen Kultur Media har en tuff arbetsmarknad inom sina egna yrkesområden. Tyvärr ser vi ingen direkt ljusning”.
   Nytt i kulturbudgeten för 2011 är Kulturbryggan för ”förnyelse och utveckling inom kulturområdet”, som ersätter Framtidens kultur. Kulturbryggans budget blir 25 miljoner, vilket är betydligt mindre än vad Framtidens kultur fördelade per år.

Både arbetsgivare- och arbetstagareparterna på scenkonstområdet – Svensk Scenkonst och Teaterförbundet – gör tummen ner för regeringens kulturbudget.
   ”Hårt slag för scenkonsten” är rubriken på Svensk Scenkonsts kommentar som framför allt uppehåller sig vid pensionsfrågan. Teaterförbundet konstaterar att ”passivitet hotar scenkonsten”.

Läs också Låt Kungliga operan bli äldreboende.

Gert Lundstedt

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare