Sara Klingvall och Jarle Hammer - klädda i jämlika outfits - rör sig fram och åter, vilar, vaknar, bevakar, befäster och söker i Wake up! på Teater Tamauer. Bakom dem teknikern Beate Persdotter Løken i Snövitfrisyr. Foto: Lina Ikse
Recensioner [2012-09-18]

Suggestiv Törnrosasaga

Wake Up! av Teater Tamauer efter folksagan om Törnrosa
Regi: Anders Friberg
Scenografi, mask och kostym: Ulrika Kärrö
Ljusdesign: Charlie Åström, Studio Oscuro
Musik: Jarle Hammer
Dockor och attribut: Beate Persdotter Løken
Skådespelare: Sara Klingvall och Jarle Hammer
Tekniker på scen: Beate Persdotter Løken
Regiassistent: Ebba Malander
Produktion: Gustav Åvik
Länk: Teater Tamauer på Hagateatern


RECENSION/TEATER. Teater Tamauer överger sitt vinnande teaterkoncept för ett koreografiskt gungfly på temat Törnrosa. Liv Landell Major sitter perplex framför ett kaxigt men förbryllande drömspel.

Rörelse behöver inte nödvändigtvis förklaras eller definieras. I många fall ter sig nutida dans som en doft eller känsla. Jag gillar när scenkonst fungerar så där, närmast intuitivt. Och hade det inte varit så att Teater Tamauer deklarerat att nya Wake Up! har Törnrosa-tema, så hade jag möjligen tagit in alltihop som ett abstrakt drömspel. Men här ska uppenbarligen finnas ett slags arkaisk saga, och det ska tydligen ”handla” om ett återuppvaknande. Eller om två viljor, makt och beroende. Eller om plast och musik.

Det är upplagt för att leta svar framför detta suggestiva dansteaterdrama, där två människor – Jarle Hammer och Sara Klingvall – klädda i jämlika outfits rör sig fram och åter, upp och ner för en form av klätterställning eller kanske slott. De vilar, vaknar, bevakar, befäster, söker, går, kryper i det mörka, karga rummet. Och så dansar de till tunga elektroniska toner, frammanade av teknikern Beate Persdotter Løken som står på scen i Snövitfrisyr. Hon blir ett slags motor, kanske en häxmästare, i det nya, ordlösa element som Tamauer har valt att utforska.

Nej, Wake Up! är inte samma succé som förra årets suveräna, tillika stabila, Whatever Love Means (som Nummers redaktion valde till Årets bästa föreställning i Götaland 2011). Och visst är det lite kaxigt av Tamauer att inte spinna vidare på det konceptet, utan att typ dissekera Cullbergbalettens legendariska Törnrosaidé, fast utan motsvarande rutin och koreografiska språk. Men okej, friskt vågat är som bekant hälften vunnet.

Liv Landell Major

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare