Jag misstänker att regissör Svante Aulis Löwenborg med sin uppsättning riktar sig till en rätt initierad publik, med breda referensramar och ett lågande intresse för modernistiska musikprojekt. Därför känner jag mig bitvis rätt vilse i pannkakan.
En lovande öppning till trots – Lena Nordberg i rollen som Henrik Ibsens bortglömda hustru Suzannah skapar musikstycken av radioteaterfragment från uppsättningar av makens dramer – så fastnar snart Aulis Löwenborgs uppsättning i en rätt pretentiös rundgång.
För där andra kritiker har sett en unik legering mellan musik och teater undrar jag en smula över pjäsvalet.
Fosses drama är helt enkelt inte särskilt intressant, om än formfulländad. Suzannah väntar på sin Ibsen i tre olika skepnader, utnämner sig till kvinnan bakom makens dramer. Och så mycket mer eller fördjupat blir det inte.
Ändå ser jag, trots allt, att Suzannah är en mycket genomarbetad föreställning. Jag ser att rollprestationerna är gedigna. Jag imponeras av Atli Ingólfssons musik och den totala samstämmigheten mellan skådespelarna och de enormt duktiga musikerna i Göteborgs kammarsolister. Men. Särskilt spännande blir det aldrig.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...