Svängigt storstadslivFina porträtt av smått vilsna, kärlekstörstande människor. Evelyn Jons (miss Sarah Brown) och Anna-Maria Hallgarn (miss Adelaide) i Guys and dolls på Göteborgsoperan.
Recensioner [2009-10-29]

Svängigt storstadsliv

Guys and dolls av Jo Swerling och Abe Burrows, efter Damon Ranyon
Scen: Göteborgsoperan
Ort: Västra Götaland
Regi: Hans Berndtsson
Scenografi: Mikael Varhelyi
Ljus: Palle Palmé
Kostym: Jaana Fomin
Medverkande: Evelyn Jons, Timo Nieminen, Anna-Maria Hallgarn, Erik Gullbransson, David Lundqvist med flera, och Göteborgsoperans orkester
Dirigent: Nick Davies, Finn Rosengren
Översättning: Hans Alfredson
Ljud: Thorbjörn Andersson
Länk: Göteborgsoperan


RECENSION/MUSIKAL. Med musikalklassikern Guys and dolls bjuder Göteborgsoperan på kärlek och frälsning i spelhålornas New York. Tre timmars pilsnerfilm i snygg kostym, med tunn dialog men stark musik, tycker Linda Isaksson.

Spel och dobbel, kärlek och frälsning på Broadway är stoffet i Damon Runyons Guys and dolls, publicerad i novellformat 1932, med premiär på Broadway 1950 i musikalversionen skriven av Jo Swerling och Abe Burrows. Karaktärerna är grovt utmejslade, snudd på karikatyrer. Serietidningsstilistik är också typiskt för Runyons penna läser jag mig till.


Översättningen är gjord av Hans Alfredson (uppdaterad av regissören Hans Berndtsson) och andas svensk pilsnerfilm med uttryck som ”det är banjo för mig” och ”rassel tassel”. Charmigt, även om själva dialogen ibland är förbluffande tunn.
   Det må vara förlåtet, vi snackar ju musikal och Frank Loessers musik är tveklöst stark. Swing dominerar, spår av gospel- och vaudeville finns med. Boogaloo- och latinoinfluenser har lagts till för fräschör.


Som tidsdokument över amerikanskt storstadsliv på 1950-talet är detta såväl välgjort som fantasifullt. Jaana Fomins kostym är läcker att skåda, med härlig färgprakt och snygga snitt.
   Att sedan många av mina grannar i bänkraderna verkar uppskatta dessa uppradade schabloner om hur män och kvinnor interagerar gällande äktenskap och annat får mig att dra öronen åt mig. Tidsdokument? Nog lever schablonerna.


Som playern Sky Masterson ser vi Timo Nieminen och frälsningssoldaten miss Sarah Brown som räddar honom ur fördärvet (eller är det tvärtom?) gestaltas av Evelyn Jons. Båda gör fina porträtt av smått vilsna, kärlekstörstande människor. Anna-Maria Hallgarn gör en giftasstinn miss Adelaide och Erik Gullbransson som småfifflaren Nathan Detroit är föremålet för hennes kärlek.
   Underhuggarna stjäl dock showen. David Lundqvist övertygar. Hans Gottigottgott är en pajsare med stort hjärta som finner frälsning hos självaste Frälsningsgeneralen. Även Michael Janssons Häst-Harry gestaltas med ansenlig karisma.


Det är i de kollektiva scenerna som musikalen kommer till sin rätt. Havanna som inleder andra akten är full av energi och ger miss Sarah Brown nya perspektiv. Min favoritscen, ”Sitt ner! Du välter vår båt!” är ett skönt gospelinspirerat nummer med en försonande effekt.
   Musiken är behållningen av Guys and dolls. Luck be a lady nynnar jag på fortfarande.

Linda Isaksson

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (4 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

2