Under våren ska fyra möten äga rum som ska leda till fyra produkter. I helgen är det premiär för det andra som bär titeln Svenska städer och skapas av konstnärer från Gävle, Göteborg, Lund, Malmö, Stockholm, Umeå, Örebro, Uppsala och Kalmar.
Hallå Johan Thelander – vad vill ni uppnå med det här?
– Vi ville skapa en möjlighet för konstnärer att mötas förutsättningslöst, utan att det handlade om någon enskild koreografs projekt. Genom de mötena vill vi undersöka var dansen står i Sverige i dag.
Hur har ni satt samman grupperna?
– Eftersom det är lätt hänt att man bara bjuder in sina kompisar så har vi gjort fyra strukturella teman. Den första gruppen bestod av konstnärer både från Sverige och från Europa och den här gången kommer de från olika städer i landet, för att komma ifrån att allt händer i Stockholm. Vi har också försökt välja personer som inte känner varandra sedan tidigare. Alla är fantastiskt begåvade konstnärer som klarar av att arbeta på det här sättet.
Du medverkade i den första omgången av projektet – vad gav det?
– Det var väldigt intressant att se hur arbetsprocessen fungerade. Trots tidspressen så infann sig ett stort lugn och den färdiga föreställningen blev också ganska lugn och väldigt vacker. Eftersom vi hade ont om tid så skapades en stor öppenhet och acceptens för alla idéer som kom upp och det var nyttigt för mig. Många idéer som inte alls stämmer med hur jag brukar jobba visade sig bli jättebra.
Är det här främst för er verksamma, eller vad kan det ge publiken?
– Jag tror att det kan vara väldigt spännande att gå och se något som ingen vet vad det ska bli. Många som såg den första delen tyckte också att det var en väldigt generös föreställning med så många olika konstformer.