Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst har gjort ett uttalande där regeringen uppmanas att skynda långsamt med den frekvensomläggning som nu förbereds inom EU. En effekt av det teknikskifte omläggningen innebär är att teatrarnas trådlösa mikrofoner inte längre kommer att kunna användas.
Bakgrunden är följande. När televisionen digitaliserades blev det sändningsutrymme – frekvenser – ledigt. Det utrymmet har EU bestämt att bredbandsoperatörer ska få använda istället. Så långt är allt gott.
Men det finns en hake.
Det nu frigjorda utrymmet har inte bara använts för tv-sändningar utan även för sändning med trådlösa mikrofoner, vilka rent tekniskt inte kan samsas på samma frekvensområde som bredbandstrafik. Alltså måste trådlösa mikrofoner flyttas till ett annat frekvensområde. I och för sig inget problem, utan problemet är att den tekniska utrustning teatrarna idag använder för att få ljud i sina mikrofoner då inte går att använda.
Att byta teknik är – utöver att det är resursslöseri och dålig miljöpolitik – en dyr historia för redan hårt ansträngda scenkonstbudgetar.
Riksteatern och Stockholms stadsteater skrev och uppvaktade kulturdepartementet i frågan redan i slutet av förra året. I ett brev svarade visserligen kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth att hon följer frågan och är insatt i problematiken, men uppmanade samtidigt parterna att vända sig till myndigheten Post- och telestyrelsen som beslutar om frekvensutrymmet.
Svensk Scenkonsts uttalande visar dock att teaterbranschen inte är lugnad av kulturministerns svar. Att teknikskiftet förr eller senare kommer att genomföras är ett faktum, men någon utfästelse för att staten också står fiolerna för teknikbytet gör inte kulturministern.
Ett sätt att lösa frågan vore att använda de pengar staten drar in på att auktionera ut frekvensutrymmet till bredbandsoperatörerna, till att betala för den nya tekniken till trådlösa mikrofoner. På den punkten är kulturministern fortfarande skyldig Sveriges teatrar ett svar.