Svindlande svängKritstreckskostymerade Gunilla Abrahamsson och Per Burell glider flinkt i och ur olika roller i Dramalabbets uppsättning av Alla älskar Bernie Madoff.
Recensioner [2009-11-18]

Svindlande sväng

Alla älskar Bernie Madoff av Gustav Tegby
Scen: Dramalabbet
Ort: Stockholm
Regi: Dag Thelander
Scenografi: Lena Öberg
Medverkande: Gunilla Abrahamsson och Per Burell
Kostym och mask: Daniela Krestelica
Länk: Dramalabbet


RECENSION/TEATER. Familjetragedi, världsekonomisk kommentar – och lite sång! Gustav Tegbys pjäs Alla älskar Bernie Madoff blir på Dramalabbet i Stockholm teater med musikalinslag, om en verklighet som överträffade dikten.

Man brukar säga att verkligheten överträffar dikten. En erkänd finansman bedrar sina investerare på förmodligen hela 500 miljarder kronor, eller tre fjärdedelar av Sveriges statsbudget, innan en av hans söner anger honom.
   Straffet för detta tidernas största svindleri blev 150 år, och eftersom Bernie Madoff är till åren kommen blir cellen hans grav, som ett av vittnena under rättegången också önskade. Jodå, historien är sann.


Madoffs affärer avslöjades under den ekonomiska krisen när investerarna i hans fond – uppbyggd likt ett pyramidspel – ville ha ut sina pengar, som Madoff hade lagt beslag på själv. Man förstår alla som har förbannat honom.
   Men Gustav Tegbys pjäs är ingen saftig anklagelseakt, han är mer intresserad av att sätta in svindlaren i sitt sammanhang och titta på de strukturer som styr finansvärlden. Var det så att människor ville låta sig luras och blundade för att Madoffs löften om evig vinst var osannolika?


Det vassa manuset understöds av Dag Thelanders rappa regi, kryddad med ironier, lite galenskap och snabba vändningar. Gunilla Abrahamsson och Per Burell, i kritstrecksrandiga kostymer, glider flinkt i och ur olika roller: sönerna och frun, samt diverse personer som vill investera i Madoffs fond där de garanteras en ständig ränta på tolv procent.


Ibland brister skådespelarna ut i sång- och dansnummer, som Neil Diamonds Solitary man, en låt om svedan i ständiga svek. Med tanke på att Bernie Madoff själv är en stor svikare blir det rätt komiskt.
   Burell gestaltar ledigt den charmige och lättsinnige lurendrejaren, som knappt minns namnen på sina barn, och vars hållning verkar vara hållningslösheten själv – ”jag blundar och kör på”. En attityd som han tycks dela med sin omgivning. Och även med det svenska bankväsendet, enligt Tegby.


I botten av detta drama ligger en familjetragedi av stora mått. Den hade kanske kunnat få bli mer kännbar på Dramalabbets scen. Men heder åt att man ger sig på något så brännande samtida som den ekonomiska krisens mekanismer. Och dessutom gör det på ett så roande, smart och tänkvärt sätt.

Birgitta Haglund

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare