Systerskapet och samvetetKarmelitsystrarna är en serie vackert iscensatta bilder: här Charlotta Larssons priorinna som ingjuter mod hos sina systrar på vägen till schavotten.
Recensioner [2010-03-01]

Systerskapet och samvetet

Karmelitsystrarna av Francis Poulenc
Scen: Malmö Opera
Ort: Skåne
Regi: Maria Sundqvist
Scenografi: Leif Persson
Ljus: Karl Svensson
Kostym: Leif Persson
Medverkande: Natalie Hernborg, Ethel Schelin, Charlotta Larsson, Susanna Stern, Richard Söderberg, Bengt Krantz med flera
Dirigent: Joachim Gustavsson/Joseph Swensen
Länk: Malmö Opera


RECENSION/OPERA. Ett effektfullt bildspel har Malmö Opera skapat av Francis Poulencs Karmelitsystrarna, som skrevs i eftertanke efter andra världskriget. Nummers Therése Hammar gläds åt hur bild, musik och text understödjer varandra.

Karmelitorden – den strängaste orden inom klosterväsendet – utgör platsen för den sanna berättelsen om de 16 nunnor som under franska revolutionen fördes sjungandes till giljotinen, anklagade för kontrarevolutionära aktiviteter.
   Operan Karmelitsystrarna består av tolv tablåer, något som regissören Maria Sundqvist har tagit fasta på. Scenerna, eller för den delen bilderna – jag får en känsla av att iaktta ett ljudsatt bildspel flera gånger under kvällen, växlar effektfullt med hjälp av den stora vridscenen.


Francis Poulenc skrev inte bara musiken till verket utan också librettot. Sällan har jag sett ett så välarbetat och dynamiskt libretto och djupodlade karaktärer på en operascen. Här är det inte tal om att texten får nöja sig med en biroll. Musik och text understödjer varandra.
   Det är därför synd att Malmö Opera inte har fått bukt med de akustikproblem som deras scen dras med. Sångarnas röster försvinner stundtals helt och då hjälper det inte att de står framme vid scenrampen och sjunger för allt vad tygen håller. Det är en vokalt stark ensemble som alltså borde få höras mer än vad den gör.


Natalie Hernborgs gestaltning av den räddhågsna adelsdamen som söker ett annat liv inom klostrets murar går rakt in i hjärtat. Där möter hon sin själsfrände – men också raka motsats – den levnadsglada novisen Constance (Susanna Stern). Vilken sopranröst hon har!
   Ethel Schelin gjuter auktoritet i både kropp och röst till den gamla priorinnan som på sin dödsbädd tvivlar på Guds existens. Charlotta Larssons späda gestalt som den nya priorinnan ingjuter mod hos sina systrar på vägen till schavotten.


Berättelsen om nunnorna speglar en tid av den terror som stora delar av befolkningen led av under franska revolutionen. Poulenc skrev operan efter andra världskriget då han levde med starka tvivel över sitt eget agerande mot sina judiska kollegor.
   Det är inte svårt att dra paralleller i operans slutscen – då nunnorna går sjungandes mot schavotten – till de människor som under orkesterspel gick till gaskamrarna medan befolkningen såg på.


 


FOTNOT
Föreställningen spelas in av Sveriges Radio P2 och sänds den 6 mars klockan 19.15.

Therése Hammar

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (2 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare

1