Tanja passerar trygghetszonenDramatenskådespelerskan Tanja Lorentzon debuterar som dramatiker med Mormors svarta ögon i helgen.
Fördjupning [2010-11-12]

Tanja passerar trygghetszonen

intervju. Mikrofonen darrar lätt när skådespelerskan Tanja Lorentzon ska presentera sin självbiografiska pjäs Mormors svarta ögon på en presskonferens.  För visst är det skillnad på att berätta om sitt eget liv mot att gestalta någon annans. Ylva Lagercrantz Spindler har talat med kvinnan som raserar sina trygghetszoner.

Du verkar nervös när du ska berätta om din dramatikerdebut med Mormors svarta ögon.
   – Som skådespelare har jag medel för att hantera den nervositeten, men det här har jag ju aldrig gjort förut. Min man säger att jag utsätter mig för det här för att jag alltid måste gå utanför min trygghetszon.

Mormors svarta ögon är en självbiografisk pjäs som förstås handlar om din egen mormor? Varför?
   – Mormor hade korpsvart hår, olivfärgad hud och mörkbruna ögon som jag alltid uppfattade som svarta, så hon såg helt klart annorlunda ut mot resten av familjen. Vi hälsade på henne i Finland varje sommar, mamma utan bil och utan hytt och med fem barn, så hela resan dit har alltid varit en stor kamp. Sedan var det frustrationen att inte kunna kommunicera när vi väl kom dit –  hon talade bara finska!  Jag har helt enkelt alltid påverkats jättestarkt av min mormor.

Stod du din mormor närmast av dina fem systrar?
   – Nej, och jag tror inte att mormor kände att hon stod så nära mig. Det var nog mer jag som var fascinerad av henne. Jag ville så gärna förstå henne. Hon var så onåbar på något sätt.  Jag iakttog henne alltid för att få reda på vem hon var. Jag kopplar min egen galenskap till henne!

Vad handlar pjäsen om?
   – Man kan säga att den är uppdelad i tre delar. Den första utspelar sig 1939 och kretsar kring en brevväxling mellan mormor och morfar när han ligger i finska vinterkriget. Den andra delen handlar om när mamma och pappa kom till Sverige under arbetskraftsinvandringen 1963 medan den tredje som handlar om 1981 mer är ”och så här blev det”.  Och om det finns en koppling mellan de här tre miljöerna så är det mormor det handlar om.

Varför har du skrivit den?
   – Jag vill lyfta fram Finlands moderna historia i Sverige och påminna om att det faktiskt har funnits stora problem i relationen mellan Sverige-Finland för inte alls så länge sen.  Att det så sent som på 70-talet var helt legitimt att säga att ”en död finne är en bra finne” och att alla finnar är alkoholister.

Mormors svarta ögon har urpremiär i Tornrummet på Dramaten lördag 13 november.

Ylva Lagercrantz Spindler

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare