Tarzan och kapitalismenMathias Thorbjörnssons, Pia Örjansdotters, Petra Hultbergs och Peder Holms karaktärer befinner sig alla av olika skäl i samma djungel. Tarzan i Europa är Teatr Weimars diskussion om västvärldens utsugning av Afrika. Foto: Katarina Elvén
Recensioner [2008-02-19]

Tarzan och kapitalismen

Tarzan i Europa av Jörgen Dahlqvist och Fredrik Haller
Ort: Skåne
Scenografi: Katarina Elvén
Ljus: Johan Bergman
Kostym: Jenny Ljungberg
Medverkande: Mathias Thorbjörnsson, Petra Hultberg, Peder Holm, Pia Örjansdotter
Inscenering: Fredrik Haller
Länk: Teatr Weimar


RECENSION/TEATER. Hos Teatr Weimar har Tarzan bytt de leopardmönstrade kalsongerna mot civilisationens kostym. I försöket att rädda Afrika lierar han sig med kapitalismen. Men pjäsens ämne tappas visst bort i djungeln.

Butlern och apan Cheetahs (Peder Holm) hyllningsmonolog i Tarzan i Europa, där hon/han betraktar Europa genom utanförskapets ögon, är lysande. Den griper tag direkt. Men fortsättningen av föreställningen håller tyvärr inte vad öppningen lovar.
   Problemet med Teatr Weimars senaste uppsättning är att stora delar av temat i föreställningen är väl kända, västvärldens utsugning av Afrika är ingen nyhet, och här ser vi det inte skildrat på något nytt ögonöppnande sätt.


Hos Teatr Weimar har Tarzan (Mathias Thorbjörnsson) lämnat sina leopardmönstrade kalsonger för en mer oklanderlig klädsel som anstår en lord. Inte för att han tröttnat på att svinga sig i lianer, de nya kläderna är obekväma och längtan tillbaka till tystnaden, vattenfallen och lugnet är större än behovet av civilisationens bekvämligheter. Kojan i djungeln ska ju ändå rustas upp. Nej, Tarzan vill rädda byborna i Afrikas djungel från svält och fattigdom genom att finna finansiärer till det ekologiska kaffe han tänker sig att de skall odla och sälja.
   Givetvis stöter han på kapitalisten Harriet (Pia Örjansdotter) som är beredd att gå in med riskkapital bara hon samtidigt kan dumpa eller återanvända gamla datorer i Afrika. Att tungmetallerna från de gamla datorerna kommer att påverka djur, natur och människor är inte problemfritt men kan säkert lösas.


Sedan lämnas det ämnet hängandes i luften. Istället ägnar sig manusförfattaren Fredrik Haller åt att beskriva ett triangeldrama där Jane (Petra Hultberg) och Harriet haft ett förhållande. Det känns omotiverat och påklistrat och för inte handlingen vidare.
  Man borde istället ha fokuserat på aphonan Cheetah, som samtidigt är en afrikansk man med Europadrömmar som med största allvar sjunger den europeiska hymnen och hyllar Beethoven och Schiller. Men som inte får följa med Jane till Europa därför att ingen där vill veta av honom. Där betraktas han ju som en apa.

Therése Hammar

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare