Man kan helt enkelt inte leta djupare betydelser i en så utpräglat postmodern föreställning som Design och terrorism. Det är som, för att låna en Ibsensk metafor, att leta efter en kärna i en lök.
Bhopas collage, eller allkonstverk om man så vill, är nämligen en föreställning där den mycket sköra, röda tråden stavas existentiell ångest. Vi vantrivs ju som bekant i kulturen. Den gör oss till veritabla tryckkokare, trots de slicka miljöerna och den materiella välfärden, vilket gestaltas utmärkt i en av Pär Luttropps monologer. Och liksom hos inspiratören Matthew Barney, eller varför inte David Lynch, är således förvirringen, myrorna i huvudet, en estetisk kvalitet i sig.
Det är upp till betraktaren att bestämma och utforska sambanden mellan de till synes lösryckta scenerna. Om man nu inte bara lutar sig tillbaka och nöjer sig med ett gäng rasande vackra tablåer. Men visst. Kanske kan Design och terrorism betraktas som ett misslyckande, de båda begreppens eventuella koppling till varandra lyser med sin frånvaro. Men i så fall är det ett intelligent, fantasieggande och mycket visuellt sådant. Dessutom är det roligt att återse Fredrik Egerstrand på Bhopa.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...