För som föreställning betraktat trillar Pissungen – en monolog om hur
vuxenvärlden våldför sig på sina barn – alltför ofta i den amerikanska
tv-melodramens fällor.
Anna Uléns regi och Mikaela Ramels rollporträtt är texten alltför följsamma, tycks inte riktigt våga utmana den. I stället väljer de att kokettera med
ytliga känslotillstånd snarare än att glänta på dörrarna in till de bråddjup
som otvivelaktigt finns där i barnamördaren Signes psyke.
I fonden flimrar dock Fredrik Egerstrands nära nog magiska filmsekvenser på en stor vit duk. Här hämtas allt som föreställningen saknar i subtilitet och fördjupning in. De associativa bilderna av det ensamma barnet på stranden, de ödsliga kontorslandskapen och kolsvarta vågorna påminner stundtals rent av om Matthew Barneys innovativa filmsvit Cremaster Cycle. Och bättre än så kan det, som bekant, inte bli.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...