Enligt en rapport från Kulturrådet och Riksantikvarieämbetet minskar antalet svenska ansökningar till EU:s kulturprogram. Men utfallet är bra: projekt med svensk medverkan får stöd i genomsnitt i trettiofyra procent av fallen, totalt ligger andelen på tjugo procent. Under 2007 fick svenska huvud- och medarrangörer ta del av cirka 7 miljoner euro.
Ett av projekten är The orientations trilogy. Brittiska Border Crossings har sedan tidigare Orientations, ett samarbete med indiska helmanliga kompaniet Yaksa Degula, och Dis-orientations, ett samarbete med kinesiska helkvinnliga Yue Opera, i ryggsäcken. Nu får trilogins avslutande del, Re-orientations, stöd från EU:s ramprogram för kultur.
Den åtgärd som pengarna kommer ifrån kräver samarbete med Indien eller Kina – i Re-orientations samarbetar huvudarrangören Border Crossings med både nämnda kinesiska Yue Opera och indiska Yaksa Degula men också med koreografer från franska A fleur de peau och svenska Teater Eksem.
Teater Eksem kom i kontakt med Border Crossings regissör Michael Walling genom en lärare på Katrinebergs folkhögskola, där flera av Eksemmedlemmarna gått.
– Oj, det ringer en engelsk regissör och vill att vi ska vara med i ett stort EU-projekt. Vi sa ja, berättar Filip Aiello, gruppens producent.
I början av nästa år åker han och två av gruppens skådespelare till Shanghai för en månadslång workshop med de andra projektdeltagarna. Hela Orientationstrilogin har fokus på genus och hbt-frågor – något som passar Teater Eksem bra.
– Det känns jättespännande att komma in som ung svensk teatergrupp i den indiska och kinesiska traditionen, säger Filip Aiello.
Re-orientations har premiär i Storbritannien om ett år. Filip Aiello hoppas att produktionen når Sverige sommaren 2010.
Vägen från idé till färdig projektansökan var i det här fallet ungefär ett halvår lång – och obetald. I den åtgärd projektet The orientations trilogy sökte från fick hälften av de tjugosex ansökningarna dessutom avslag.
Det största ansvaret för kontakterna med EU ligger på huvudarrangören Border Crossing. Men Filip Aiello ser det inte som omöjligt att Teater Eksem skulle kunna stå som huvudarrangör i framtiden. Han ser mycket positivt på gruppens möjligheter att utvidga sitt eget register och att knyta internationella kontakter genom projektet.
– Det här ligger i tiden, jag tror att det är så här man kommer att jobba i framtiden.
FAKTA
Andra scenkonstprojekt med svensk medverkan som fått EU-stöd under 2007 är resande festivalen Black/North SEAS där svenska Intercult är huvudarrangör, Keðja – North European Dance Meetings där Svensk Danskommitté och Moderna Dansteatern är medarrangörer, NXSTP där medarrangören Göteborgs dans- och teaterfestival samarbetar med sex andra europeiska scenkonstfestivaler för samproduktion och cirkulation, European Route of Historic Theatres där Vadstenaakademin är medarrangör, Creating Spaces – Art bridge between EU and China där Stockholms stad är medarrangör.
LÄNK
Kulturrådet