I Wedekinds pjäs Pandoras ask och i Alban Bergs opera Lulu som bygger på densamma, träffar vi ett av världsdramatikens stora kvinnoöden och alla hennes älskare. I Galeasens bearbetning hör vi istället Lulu återberätta sitt hårda liv i Sara Lindhs tolkning, ackompanjerad av tre musiker. Uppblandade av 1930- och 40-tals schlagers väcks Lulus minnen till liv i en scenografi som vittnar om ett flärdfullt men samtidigt dekadent leverne.
Det är en påtagligt överförfriskad Lulu som här berättar om sina män och ventilerar sina känslor kring dem; ilskan över hallicken som satte henne på gatan i unga år, kärleken till konstnären som förförde henne när han skulle måla hennes porträtt åt maken, och så vidare. Sångerna är romantiska slagdängor som hämtats från Marlene Dietrichs, Zarah Leanders och Greta Kellers repertoarer och de passar lika bra in i uppsättningen som de matchar Sara Lindhs starka stämma och starka spel.
Nummer på:
Balk 1 top
-
Senaste nytt
-
2015-07-31Information om Nummer och Länsteatrarna i Sverige
Den 1 maj blev Länsteatrarna i Sverige ägare av...
Läs mer
-
2015-02-10Nummer och framtiden
NYHETER. Framtiden är oviss för Nummer.se. Den trevliga...
Läs mer
-
2014-12-30Årets bästa – redaktionens val 2014
REDAKTIONENS BÄSTA 2014. Varje år utser Nummers redaktion...
Läs mer
-
2014-12-18Samiska teatern saknar stöd
KIRUNA. Giron Sámi Teáhter står för närvarande utan stöd...
Läs mer
-
2014-12-17Sissela Kyle till Parkteatern
STOCKHOLM. Skådespelaren och regissören Sissela Kyle blir ny...
Läs mer
-
-
Fördjupning
- Årets bästa – redaktionens val 2014
- Snart en smartphone i varje salong
- Isabel Cruz Liljegren
- Hej Anneli Alhanko!
- Ny chef söker konstnärlig målsättning
Läsarfråga
Loading ...