Recensioner [2004-09-28]

Teater Giljotin: 4:48 Psychosis

RECENSION. Det ska tydligen vara en östeuropeisk regissör och en vitkaklad scenografi om man ska lyckas med Sarah Kane. Det visste Elverket redan förra hösten när man satte upp Befriad och grundreceptet funkar minst lika bra för 4:48 Psychosis på Teater Giljotin i höst.

Den bulgariske regissören Iliya Bekirov har tagit hit landsmaninnorna Tatyana Maneva och Juliana Saiska för att leverera Kanes starka självmordsstycke med visuellt välmatchad, fysisk brutalpoesi på originalspråk. Det ibland ganska knaggliga, engelska uttalet laddar stycket med nya konnotationer, som exempelvis medborgerligt utanförskap. Utan att fastna i någon självbiografisk Sarah Kane-psykos landar denna tolkning, lyckligtvis, i en vidare definition av det mänskliga psykets svarta fläckar. Det handlar alltså inte enbart om självmord här. Och trots produktionens internationella prägel tränger dessutom en kritik av den svenska psykvården fram, i form svenskt förpackad psykofarmaka på diabilder.
   Chockartade inslag som en filmad, blodig hjärtoperation och en plötsligt nerdimpande, otäck Marilyn Manson-look-a-like, gör att en annan av Kanes pjästitlar kan få namnge den effekt som orsakas. För jag känner mig faktiskt helt Blasted efter detta.

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare