Recensioner [2002-11-02]

Teater Giljotin: Markisinnan de Sade

Den som upplever att det råder brist på pisk och smisk på landets teaterscener bör titta in hos Teater Giljotin i november. Här spelas Yukio Mishimas Markisinnan de Sade med piskor och bara stjärtar, men också med substans och elegans.

Markisinnan de Sade skildrar kvinnorna i den beryktade Markis de Sades omgivning. Samme Markis de Sade som givit namn åt sadismen och som under långa perioder i sitt liv satt fängslad för sin osedlighet och för sina ocensurerade, litterära sexskildringar.
   Pjäsen utspelas under en sådan fängelseperiod och hos Teater Giljotin visas ett tajt intrigspel mellan Markis de Sades fru, hennes syster, deras mor samt baronessan de Simiane respektive Grevinnan de Saint-Fond, som båda spelas av män. Alla bär vitpudrade peruker och kjolar med avslöjande glipor baktill, men det är bara Tobias Hjelms intensiva och dramatiskt sminkade Grevinnan de Saint-Fond som öppet erkänner sin böjelse för smisksex. Hos de övriga sker dock otvetydigt ett sökande kring sexualiteten och Markis de Sade tycks ha ett starkt inflytande på dessa kvinnor även i sin frånvaro.
   Regissören Kia Berglund har lyckats få fram flera spännande rollgestaltningar, inte minst hos de cross-dressade Tobias Hjelm och Georgi Staykov. Den dammigt pudriga, rökiga estetiken gör, ihop med den effektfulla ljussättningen och de kontrasterande färgklickarna i smink och scenografi, detta till läckert snygg teater. Att det dessutom ryktas om att folk ur publiken har hört av sig till teatern och berättat att de – så att säga – ”inspirerats” av föreställningen och haft svårt att somna efter att ha sett den, är väl knappast något som gör uppsättningen mindre intressant?

Cecilia Djurberg

Share/Bookmark
Vilket betyg vill du ge föreställningen? (0 st)

För att sätta ditt betyg, för musen över Nummersymbolerna nedan och klicka på exempelvis symbol nummer 3 om du vill ge betyget 3.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare