Med utgångspunkt i idén om att alla ska ha möjlighet att spela teater, drog regissören Ellen Bergman igång den ideella teaterföreningen Teater med stol. Hon försökte redan för 30 år sedan i Göteborg, men drömmen om en teatergrupp där alla skådespelare är rullstolsburna genomfördes först 1996 i Stockholm. Ett anslag som efterlyste teaterintresserade i rullstol sattes upp på Spinalis i Stockholm, och två personer anmälde sitt intresse.
– Vår första lilla föreställning med två skådespelare var en scen ur Bernardas hus av Federico García Lorca. Vi spelade hemma i mitt vardagsrum med inbjuden publik, berättar Ellen Bergman.
Klassiker kan spelas av rullstolsburna
Projektet blev succé och fler intresserade anslöt sig till gruppen. Fem scener ur Bernardas hus spelades bland annat på Sibyllegatans teater (Sibyllan) i Stockholm, samt på diverse kongresser och rehabiliteringskurser.
– När vi spelade gav publiken bara positiva kommentarer och sa att de inte tänkte på att skådespelarna satt i rullstol, berättar Ellen Bergman, och det bevisades att klassiska pjäser kan spelas med en rullstolsburen rollbesättning.
Hon menar att rullstolarna utför de scenerier och reaktioner som annars utförs av ben och kroppsspråk och att de rullstolsburna skulle kunna ingå i vilken ensemble som helst eftersom rullstolarna inte är något hinder då pjäsen spelas. Snarare tycker Ellen Bergman att rullstolarna ger en extra dimension åt scenframförandet.
En unik teaterförening
Tack vare Spinalis grundare, Claes Hultling, klarade de därefter produktionen av Anton Tjechovs Tre Systrar som också bland annat spelades på Sibyllan. Då, som nu, bestod amatörteatergruppen av fyra skådespelare vid namn Maria Johansson, Cecilia Eriksson, Malin Olofsson och Lise Romare.
– Det bästa med att spela teater med stol är att visa andra att teater går att spelas trots att man sitter i rullstol, säger Ellen Bergman. Bland rullstolsburna finns ett stort behov av att forma och skapa ur sina inre uttrycksmöjligheter. Att vara kreativ och få medverka framför publik.
– Att samtliga i vår teaterförening sitter i rullstol är unikt över hela vår jord, fortsätter
hon, och jag hoppas att denna angelägna kulturyttring skall sprida sig så att många fler får glädje av detta.
Rullstolen måste finnas med i regin
Teatergruppens kommande produktion heter Hundra grader. Denna barnpjäs skrevs 1976 av Ellen Bergman för att spelas för sjuka barn på Göteborgs sjukhus och andra sjukinrättningar. Den spelades ett hundratal gånger, även som turné på Göteborgs daghem. 1987 sattes den upp i Stockholm, men är idag omarbetad med flera nya inlägg för att passa Teater med stols ensemble.
– Det är stor skillnad att regissera rullstolsburna jämfört med gående. Jag måste hela tiden ha rullstolen i min visuella syn för att kunna välja ut det rörelsemönster som fungerar för rullstolen. De får inte bara sitta stilla på scenen, då skulle de lika gärna kunnat spela radioteater, berättar Ellen.
Hundra grader har premiär på Sibyllan i Stockholm lördag 11 maj.