”Vi är alla skådespelare, och att vara medborgare är inte att leva i samhället: det är att förändra det”, avslutar regissören och teatermannen Augusto Boal sitt meddelande på Världsteaterdagen den 27 mars, det meddelande som varje år skrivs av en framstående teaterprofil och som kommer att läsas upp på scener runt om i världen.
Ett exempel på att förändra samhällssituationen genom teatern pågår sedan i höstas i flyktinglägret i Jenin på Västbanken. Jenin är en stad som till en del är ett sextioårigt flyktingläger som upprättades när staten Israel bildades 1948.
– Här bor runt 18 000 människor i vad som är en stad, men i sitt provisorium ändå inte är det, berättar skådespelaren Britt-Louise Tillbom, som gjort tre besök där.
Tillsammans med sin man skådespelaren Jan Tiselius har hon varit med om att starta en teaterhögskola i flyktinglägret. Skolan är en del av Freedom Theatre, en levande teaterscen i Jenin sedan 1980-talet. Teaterhögskolan finansieras med bland annat Sidastöd och engagemang från Teaterhögskolan i Stockholm. Utbildningen är treårig och motsvarar högskoleutbildningar i Europa.
När Britt-Louise Tillbom var där i höstas undervisade hon och hennes man eleverna under tre veckor i grundläggande skådespelarträning.
– Unga saknar förebilder och framtidshopp i en sådan här miljö, säger hon och beskriver den som präglad av våld och förstörelse, av kvinnoförtryck och religiös press.
Teaterhögskolan menar hon kan erbjuda en fristad. Förutsatt att man ekonomiskt och tidsmässigt har möjlighet att fysiskt vara där. Britt-Louise Tillbom berättar om en elev som började på skolan samtidigt som han skulle bära familjens försörjningsbörda; när han antogs till skådespelarutbildningen hade han tagit över sophämtarjobbet efter fadern som hade blivit apatisk.
– Han gick upp klockan fem och skötte sophämtningen. När han kom till skolan var han förstås trött. Somnade på scen ibland. Han slutade.
Att vara kvinna är generellt inte lätt även om kvinnor slipper försörjningsbördan. Bara två av Freedom Theatres teaterhögskolas elva elever är kvinnor.
– Kvinnornas situation är jättesvår. Men Freeedom Theatre och utbildningen försöker bygga upp deras självförtroende. Försöker hjälpa dem med att kunna beskriva sin verklighet på sitt sätt.
Snart åker Britt-Louise Tillbom och hennes man till Jenin igen för att undervisa.
– Tanken är att vi ska följa den här gruppen under utbildningens tre år och återkomma tre gånger om året. Kontinuitet är viktigt, allra helst i en sådan här miljö.
Hemma i Sverige försöker de berätta och intressera andra för Freedom Theatres och dess teaterhögskolas arbete. På världsteaterdagen berättar de om projektet och sina upplevelser på ett seminarium som Svensk Teaterunion ordnar på Dramaten, och den 2 april på en solidaritetskväll på Teater Tribunalen i Stockholm.
FAKTA OCH LÄNKAR
Augusto Boals teatermeddelande och seminarieprogrammet på Dramaten finns på Teaterunionens webbplats.
Solidaritetskvällen för palestinsk teater på Teater Tribunalen i Stockholm är den 2 april.
Freedom Theatres webbplats