Dagis är en självklarhet, barnomsorg på obekväm arbetstid en djungel. Enligt Skolverket hade 40 procent av landets kommuner någon form av barnomsorg på kvällar, nätter och helger under 2006. En del har nattöppna dagis, andra familjedaghem. Men för de föräldrar i teatervärlden som arbetar delad dag är nattis inte ett alternativ. Efter en dag med repetitioner för de stora och förskola för de små följer några timmars ledigt innan kvällens föreställning börjar.
– Då vill man inte lämna dem på nattis på kvällen, då skulle de ju vara i barnomsorgen dygnet runt, säger Nina Stone på Teaterförbundet.
Operasångerskan Caroline Gentele befinner sig mitt i barnvaktspusslet. Sjysta kompisar, mor- och farföräldrar är ett måste för att lösa vardagen.
– Jag måste utnyttja mitt nätverk till max, men man kommer till en gräns där också. Min pappa är 70 år, han måste ju också känna att det är kul att vara barnvakt, säger hon.
Skollagen ses över
I dag har kommuner ingen skyldighet att ordna barnomsorg på obekväm arbetstid. Men just nu ses skollagen över och tillsammans med TCO och Symf (Sveriges Yrkesmusikerförbund) arbetar Teaterförbundet för att lagen ska moderniseras. För deras medlemmar är det barnomsorg i hemmet kvällstid som är lösningen. Om man får det beror helt på i vilken kommun eller stadsdel man bor i och på vilken arbetsgivare man har. Vissa teatrar betalar en del eller hela ersättningen för barnvakt, andra gör det inte. Nina Stone känner till fall där familjer flyttat till en annan stadsdel för att få den barnomsorg man behöver:
– För våra medlemmar handlar det här inte om ett fritt val. Att arbeta delad dag är en förutsättning för att kunna arbeta i yrket.
Caroline Gentele har inte hunnit kolla upp det ännu, men kanske betyder familjens nyligen gjorda flytt från Södermalm till Gröndal i Stockholm att även hennes barn kan få kommunal barnomsorg i hemmet på kvällstid.