Fördjupning [2000-08-24]

Teaterguide till Norrlandshösten

Ljusa sommarnätter mörknar och höstens premiärer tar fart. De norrländska scenerna är livaktiga och flera av dem bjuder på nyskrivet material. Nummer ger dig några kryss på höstens nordliga teaterkarta.

Som Nummer tidigare rapporterat råder rena Line Knutzon-febern på svenska scener. En av tre scener som valt den danska dramatikerns pjäs Snart kommer tiden är Teater Väsernorrland i Sundsvall. Pjäsen är ett tragikomiskt relationsdrama om stress inför allt vi längtar efter och inte kan nå. Agneta Ehrensvärd regisserar.

I samarbete med Dalateatern gör Teater Västernorrland också Kristina Lugns Nattorienterna i Lena Stefensons regi. Om de vilsna lärarna Vera och Brickens nattliga orientering genom de snåriga livsfrågorna.

Smeds och McManus i Skellefteå
Fler moderna kvinnliga dramatiker hittar man på Västerbottensteatern i Skellefteå som presenterar två urpremiärer i höst. Barbro Smeds har i nära samarbete med ensemblen tagit fram en grym och komisk thriller: Som göms i snö om en mängd mer eller mindre förvirrade människor.

Urpremiär nummer två kan vara än mer förvirrad: Helt borta är titeln på Åsa Ekberg Kentros och Paula McManus nyskrivna pjäs. Ekberg Kentros regisserar medan McManus återfinns på scenen med två andra skådespelare. Återträffen med grundskoleklassen vrider klockan tillbaka till ABBA- och acnetiden.

Pennalister i Luleå
Mer nyskrivet finner man i Umeå där Ögonblicksteatern gör Ett mästerverk i manus och regi av Olof Wretling , 25-årig Umeåbo som hoppade av sin bana som trestegshoppare för att satsa på skrivandet. Ett mästerverk handlar om hur det kan gå när tillvaron rasat samman och en övergiven industrilokal kommer i ens väg.

I år är det hundra år sedan Eyvind Johnson föddes i Boden. Norrbottensteatern i Luleå har valt att hylla honom genom att dramatisera småstadsskildringen Stad i mörker. Enligt litteraturhistorien en ”desillusionerat analytisk studie i en inskränkt miljös negativa inverkan på enskilda människors utvecklingsmöjligheter”. Återstår att se vad regissören Elisabeth G Söderström och ensemblen kommer fram till.

I vintras gjorde dåvarande teaterhögskoleeleven Petter Stefansson Ondskan som fristående elevarbete. Norrbottensteatern valde att köpa in den för höstens repertoar – något de gjorde alldeles rätt i. Jan Guillos roman har blivit en riktig långkörare på Dramaten i Benny Haags tappning – nu får Norrbotten också ta del av den starka berättelsen.

Heliga fjantar i Kiruna
Samiska teatern i Kiruna börjar få fast mark under fötterna. Nytt för hösten är samarbete med norska motsvarigheten: Beaivvás sámi theater. Huset B, efter Garcia Lorcas Bernardas hus, görs på samiska för turné i nordligaste Norge, Finland och Sverige.

Relativt nybildade länsteatern i Jämtlands län (1998) fortsätter i liten skala. Fokus i höst ligger på barnpjäsen Flickan jag älskar heter Milena, efter en barnbok av Per Nilsson. David drömmer om Milena, flickan som har ögon som två svarta solar.

Annat att hålla ögonen på: Kaostikpiraterna från Sundsvall fortsätter i buffoonstil med Fadern, sonen och den helige fjanten, befriande burleskt som ruskar om våra vanligaste föreställningar om treenighetens helighet. Rajateatern, dockteater från Sundsvall, gör Barbro Lindgrens Loranga, Mazarin och Dartanjang för barn (och nostalgiska ungvuxna).

Malin Palmqvist/ Luleå

Share/Bookmark
Tyck till!

Så här tycker Nummers läsare