Först ut i höst på Malmö Dramatiska Teater är Henrik Ibsens Samhällets stöttepelare som för fram budskapet om svårigheten om att våga stå för den man är. Inget nytt fenomen alltså men ständigt aktuellt. Vidare spelas Swedenhielms av Hjalmar Bergman som går upp på Intiman några dagar efter Samhällets stöttepelare. Komik utlovas om när världen utanför hemmets fyra väggar blir för tuff.
Djur i paradiset och mord
Animals in Paradise av Howard Barker intar scenen på Hipp i november och är ett samarbete med Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Kulturbro 2000. Bron står färdig och svenskar och danskar trängs dagligen med varandra många meter över vattnet. Och visst har
vi det trevligt och ”hygger os”, eller?
Med anledning av denna ack så efterlängtade återförening har Howard Baker skrivit en pjäs om hur svårt det kan vara att komma överens trots all välvilja.
Repet av Patrik Hamilton är näst sist ut på Intiman i november. Frågan är om ett mord kan ses som en konstnärlig handling. Bedöm själv. Döden är i alla fall inget som undgår någon av oss.
Holländskan Pauline Mols Det sista barnet har Skandinavienpremiär på Hipp två veckor innan jul. En vintermörk berättelse om att utföra hjältedåd. För egen vinnings skull.
Brotema på Malmö Musikteater
Just nu bubblar det av paralleller till brobygget mellan Malmö och Köpenhamn. Operan om två grannländer som binds samman av en bro, fast för väldigt länge sedan, känns aktuell igen. Kriget mellan Sverige och Danmark tog förvisso slut efter freden i Roskilde 1658 men det är först nu mer än 300 år efter som ett närmande har påbörjats. Operan Aida på Storan ger Malmöborna historien om två länder kring Suezkanalen som en illustration av samma fenomen.
Vidare Läderlappen som är en farsartad operett på temat hämnd. Känns detta igen? Men hämnden är ljuv och musiken bedårande så ett besök räcker hela hösten lång.
De två konserterna av Carmina Burana den 19-20 maj blev en stor succé. Två utsålda hus och ett fantastiskt mottagande i pressen: ”magnifik Carmina Burana”, skrev Sydsvenskan och ”en mer medryckande och ögonfägnande tolkning är svår att föreställa sig. Solistprestationerna var helt enkelt strålande” tyckte Skånska Dagbladet och numera konkursdrabbade Arbetet spetsade med ”en fullsatt salong jublade åt den fullsatta scenens storartat kraft och schwungfulla tolkning av de gamla munktexterna.”
Carmina Burana bygger på medeltida handskrifter från klostret i Benediktbeuren i Bayern..
Lucia di Lammermoor går upp på Storan och tar sig an temat
kvinnan som blir förd bakom ljuset av sin egen bror då hon förälskar sig i familjens fiende.
Också opera för unga
Ung Opera är ett av de intressantaste projekten på länge. Malmö Musikteater och Det Konglige Opera vill att de riktigt unga i regionen ska få tillgång till opera som annars
annars mest är till glädje för de äldre. Sverige bidrar med Porträttet och den danska sidan med Heksemutter. Föreställningarna kan beskådas på Ystad Teater och på Hoftteatret i Danmark och poängen är att föreställningarna visas på bägge sidorna av sundet under turnéperioder.
Les Misérables – baserad på en roman av Victor Hugo – aktualiserar misären i 1800-talets Frankrike. Rollen som Fantine innehas av Kristina från Duvemålastjärnan Helene Sjöholm.
Nyskrivet på Dansstationen
Dansstationens scen är en av de mindre men ger för de mesta nyskrivna och ytterst underhållande och tänkvärda föreställningar. En vanlig dag i regi av Varieté Teatern Barbès sprattlar loss hösten med Herr Brun, Herr Blå och Tant Grön som är fångade i år 2000. Flest saker när man dör vinner. Men vart tog glädjen vägen?
En höst med både klassiker och moderna tongångar att vänta alltså. Så på med mössan och ut i den värmande teaterhösten.